AVROTROS heeft 331 liedjes ontvangen
AVROTROS heeft ons laten weten dat de omroep 331 liedjes heeft ontvangen voor het komende Eurovisie Songfstival in Bazel. De omroep reageerde als volgt: “331 songs! Dat is de opbrengst nu de inschrijving voor de Nederlandse inzending voor het Eurovisie Songfestival 2025 om 00.00 uur gisteravond is gesloten. Een enorm en fantastisch aantal gezien de korte periode dat de inschrijving open was en de extra voorwaarden die aan een inzending gekoppeld waren. Nederlands, Engels maar ook andere talen. Ballads, up tempo, rock. Aan de selectiecommissie de komende weken de schone taak om te gaan luisteren, te overleggen en te bepalen welke song en de daarbijbehorende artiest(en) naar Bazel gaat/gaan.”
Cornald Maas liet gisteren in de talkshow Beau weten dat uiterlijk eind januari de keuze gemaakt moet zijn, zodat er genoeg tijd is voor de artiest(en) om de act voor te bereiden. Het vermoeden is dat de omroep half januari met de keuze naar buitenkomt.
Bevestiging deelname 2026
AVROTROS heeft laten weten dat Nederland ook in 2026 mee gaat doen aan het Eurovisie Songfestival. Vanaf 1 augustus 2025 kunnen er voor die editie liedjes ingezonden worden.
Ik ben heel benieuwd wie het gaat worden. Ik hoop op een goed lied en uitvoerende(n).
Ik ben ook erg benieuwd!
Er zal vast iets tussen zitten. We zien het wel in maart.
Ik zou een nationaal songfestival wel waarderen, waarin de beste 10 liedjes die door de jury zijn gekozen strijden voor het ticket naar Basel. Ik snap dat er voor- en nadelen aan kleven, maar zelfs Vlaanderen heeft er succes bij.
België heeft het inderdaad erg goed gedaan met Gustaph.
Ja en dat terwijl het niet eens een heel goed lied is.
Ja, Vlaanderen heeft het wel eens aardig gedaan na een nationale voorronde. En Wallonië idem dito met interne selectie, net als Nederland. Ik hoop dat het circus van de nationale voorronde ons bespaard blijft: laat de commissie maar gewoon kiezen.
Helemaal mee eens Han
De succesvolle deelname vanTom Dice was het resultaat van een interne selectie. Met Gustaph is het inderdaad gelukt op de andere manier. Maar dat lag ook (en misschien wel vooral) aan de vocale klasse en de volhardende visie van Gustaph. Of het dit jaar opnieuw lukt, is gewoon weer afwachten. Geen enkele formule is een wonderformule.
Het is inderdaad wel jammer dat we geen Nationaal Songfestival meer hebben, maar voor nu heb ik er vrede mee om de huidige selectiewijze te houden. Als fan is het tof om een stem te hebben, en meerdere inzendingen te kunnen beoordelen. Maar we weten ook dat (helaas) bij een NSF een ander kaliber artiesten zich zal aanmelden, en dat het bredere Nederlandse publiek (helaas) niet altijd de juiste keuze zal maken
. Ik vind het ook niet meer van deze tijd dat een jury in het NSF commentaar gaat zitten geven. In het Eurovisie geven juries alleen punten, en beïnvloeden ze kijkers niet met commentaar. Zoals het NSF vroeger was, vind ik dus sowieso geen goed idee meer.
Wellicht zou het een idee kunnen zijn als de selectiecommissie voor 2026 een artiest met een paar nummers selecteert, en dat ze die vervolgens uitbouwen tot een NSF met 8 of 10 nummers, waar het publiek dan uit mag kiezen. Op die manier houden ze toch grote controle, maar geven ze het Nederlandse publiek ook een stem.
Er is genoeg jong talent in Nederland, ook zeker kijken of een artiest tegen de druk kan en zich goed kan “verkopen” en presenteren. Ik heb het liefst een uptempo nummer
Één woord “revanche”
Precies dat!
Ik vind nog steeds dat we volgend jaar direct in de Finale moeten staan. Dit had AVRO TROS op zijn minst moeten bedingen nadat we achteraf onterecht gediskwalificeerd zijn. Ben wel blij dat we toch weer meedoen, het is leuker en spannender om dan te kijken !
Maarten pardon wat schreef jij over Gustaph dat het geen goed nummer was hij werd vorig jaar mooi zevende dus kuis u oren uit België was heel goed
Ik denk dat “Because Of You” een gewoon leuk nummer was, maar juist door Gustaph en z’n backings naar topniveau werd gestuwd met de goede top 10 notering als resultaat. Hetzelfde gevoel kreeg ik ook in 2016 bij Laura Tesoro. Laat zien dat als de VRT en zijn artiesten gretig zijn ze moeiteloos een zeer goed resultaat kunnen behalen.
Mee eens. Bij beide inzendingen waren het de artiesten en backings die samen het liedje wisten te verkopen. En beide bijdragen bewijzen voor mij ook dat een nationaal songfestival ook in NL echt wel mogelijk is.
Zo waar backing s is zo belangrijk
Wulf heeft een nummer ingestuurd, dit klinkt veelbelovend.
Zijn nieuwe single broke klinkt heel tof en zou niet misstaan op ESF!!
Ik ben ook een Wulf-fan, omdat hij feilloos weet hoe hij binnen een halve minuut to the point kan komen. En dat is wel een hele goede eigenschap van een liedjesschrijver voor het ESF. Maar het Dotan-esque ‘Broke’ is niet het ingezonden lied.
Broke klinkt inderdaad wel goed. Wat bizar dat de Official Lyric video ervan op YouTube in 4 weken maar 600 views heeft. Ik gun Wulf meer.
Als het gaat om views, is natuurlijk niet de lyric-video het belangrijkst, maar de échte video. Daar zoeken de mensen het allereerste naar. En daar heeft hij veel meer views, En dan nog. Zonder de tussenrol van Ilse was Arcade van Duncan Laurence misschien wel op 1000 views zijn blijven steken. Een lied kan nog zo goed en geschikt zijn, je hebt altijd mensen nodig die een nummer oppikken, zoals radio-dj’s, redactie tv programma’s, tiktok, etc. Dus op zich zegt mij het aantal views nog niet veel.
Hopelijk kiezen ze Gérard Joling
Dan ga je zeker af
oh alsjeblieft geen Gerard Joling dan kan je net zo goed Gordon sturen of Froger, die gasten hebben hun tijd gehad, en liever ook geen Anouk, wat mij betreft, voor de rest zou ik zeggen er is genoeg talent in Nederland
Nee, alsjeblieft geen Gerard Joling of Gordon.
Ik wil ook absoluut niet ageist doen. Er zijn uitzonderingen. Loreen was bijv. ook bijna 40 toen ze haar tweede overwinning behaalde, en ik hoop dat we ooit een oudere deelnemer zien winnen die met een perfecte act en song alle vooroordelen doorbreekt. Toch denk ik dat jongere artiesten (twintigers en dertigers) vaak meer kans maken, ook vanwege hun frisse, energieke uitstraling. Een 65-jarige botox diva als Gerard, tegenwoordig ook nog bekend om allerlei politieke uitspraken, en een genre muziek dat beter past bij braderieën en feesttenten, lijkt mij minder geschikt voor het moderne Eurovisiepodium. Dat gezegd hebbende, ik wil Gerard niet afbranden. Want zijn deelname in 1988 is legendarisch en verdient respect; hij stond destijds op een hoogtepunt in zijn carrière, met succes in binnen- en buitenland, en voelde zich niet te goed om mee te doen. Hij heeft dus zeker recht van spreken over het Songfestival. Maar om nu nog een keer mee te doen? Ik zou zeggen: Gerard, neem je momentje voor wat extra publiciteit, maar laten we voor onze inzending wat verder kijken…
Gerard heeft geschoten zodat hij niet per definitie mist. Hij weet zelf ook wel dat de kans heel klein is, vooral met deze selectiecommissie.
Wb Gerard, het gaat om het liedje. Gerard heeft niet alleen braderie-liedjes gezongen.. Dat is vooral van de laatste jaren. En hij heeft ook gezegd dat hij het niet noodzakelijkerwijs zelf zingt. Dus als het een mooi liedje is dat door een fris jong iemand gezongen wordt? Als ik aan ESF 2025 denk, denk ik ook niet meteen aan Gerard Joling. Maar hij heeft gezegd dat het een prachtig lied is met mooi orkestwerk en een fantastisch koor. Dus als het waar is, misschien valt het dan wel op. Maar idd liever niet Gerard zelf.