De officiële presentatie van Calm After The Storm

Dit vind je misschien ook leuk...

340 reacties

  1. Nordman schreef:

    Nou…. Hele dag uitgekeken naar de studio versie en ben een beetje teleurgesteld. Ik blijf het een mooi lied vinden en dat het voortkabbelt vind ik niet zo erg, maar de productie had voller gemogen. Niet alle instrumenten zijn duidelijk te horen, jammer, want ik denk dat het daardoor nog mooier en beter kan worden. Visueel moet het straks top zijn willen ze scoren en daarin heb ik toch wat twijfels, maar ik laat me maar verrassen. Mensen die zeggen dat dit niets is voor het ESF hebben er geen verstand van ;-) Het ESF is een platform voor alles wat muziek is, ook dit is muziek en kwaliteit zelfs. Hoe meer genres vertegenwoordigd zijn, des te interessanter..het is geen disco/pop/dance-festival. Ik zet ‘ons’ lied op repeat vanavond.

  2. Timmy schreef:

    Nou, het is op zich best een mooi muziekje. Maar fan of niet, iedereen hoort natuurlijk dat het monotoon en wel heel eenvoudig is. Het zal dus zeker geen pijn aan de Europese oren doen, dat kan op zich positief zijn als de concurrentie in Semi 1 te druk is. Calm After The Storm is een veelbelovende titel, en het lied begint spannend, je verwacht gewoon iets speciaals, maar er komt weinig. Ik vrees daarom dat vele kijkers een leeg gevoel overhouden en denken: was dit alles? Soms hebben liedjes teveel van ‘t goeie, maar dit lied heeft te weinig van ‘t goeie ben ik bang. Semi 1 bevat trouwens ook vele populaire landen die vaak doorgaan en dat zijn ook landen die zelf vaak groots uitpakken en op zich weinig hebben met dit toch wel Amerikaanse genre. Ben dus bang dat die dit links laten liggen. Hopelijk heb ik het mis.

  3. Peter schreef:

    Kijk en dat bedoel ik nou Dennis, de arrogantie die sommige hier hebben om te kunnen bepalen wat ze goed of niet goed mogen vinden. Dat heeft deze weblog om zeep geholpen. En redactie dat graag vermelden aan degenen die zich hier verheven voelen en al jaren bepalen wat je wel of niet mag zeggen. Ik merk het al weer, nu je het nummer goed moet je je mond houden. Tja eenzelfde debacle als vorig jaar met een deelneemster die niet wilde winnen en ook slechts 9e werd, kun je dit jaar niet anders verwachten van alle hielelikkers van Anouk. Jammer dat het hier al jaren zomoet gaan. Gelukkig zijn er andere weblog waar sowoieso het gemiddelde IQ hoger ligt.

  4. jvantilt schreef:

    Mmmmmm……..ja; het nummer wordt beter naarmate ik er vaker naar luister. Toch valt het me wat tegen. Denk niet dat ze de finale inkomen.

  5. RobbieR schreef:

    Ik ben om hoor wat een mooi nummer, juist dat pure en juist hun samenzang.
    Ilse en Waylon gaan zeker hun best doen om een goede performance neer te zetten.

    Vriend van mij die niets met het ESF heeft vind het een mooi nummer.

    Ik zeg ja en ook ik ben geen fan van Waylon en Ilse, maar nu van THE common Linnits..

  6. Stanislav schreef:

    Paar x geluisterd vandaag, maar nee ik word er niet warm of koud van!
    STORM IN EEN GLAS WATER…

  7. Jaco schreef:

    Na dit nummer krijg ik het zelfs nog warmer van Sieneke. Beschamend dit, oersaai!

  8. Esc-go schreef:

    Een aardig, sober luisterliedje. Prettig in de auto of als slaapliedje met een kop warme melk. Het heeft te weinig pit om in één keer aan te slaan in Europa. Daardoor niet songfestivalwaardig. Ik vind het oprecht jammer dat ze voor dit nummer hebben gekozen. Complimenten voor de eigenwijze benadering van het songfestival, na Birds, maar dit gaat natuurlijk niet naar de finale. Totaal niet memorabel voor televoters. Voor juries ook niet.
    Dus ik adviseer eigenlijk om met een ander nummer op de proppen te komen, waar meer kracht en melodie uit spreekt. Zó zonde van twee ijzersterke zangstemmen om met zoiets looms aan te komen. Of er moet aan het lied gesleuteld worden: meer uithalen (zoals bij Kuula, Estland 2012), spanningsopbouw in instrumentatie, een climax….?? Jammer ook dat ze ons zo lang hebben laten wachten op deze ‘kalmte na de storm’. Waarschijnlijk is er geen tijd meer om met iets beters voor de dag te komen. Had het niet verwacht, maar ben echt teleurgesteld in deze Common Linnets…. Die willen gewoon hun album promoten en zijn totaal niet bezig met wat er op een hedendaags songfestival gebeurt.

  9. Peter schreef:

    Nou die esc-go heeft ook weer zijn professionele mening klaar. Als je het zo leest heeft hij het ultieme winnende lied klaar liggen. Hij weet het zo goed allemaal. Gelukkig trekken Ilse en Waylon zich niets van het commentaar aan en nu niet zeggen dat dat arrogant is, Anouk trok zich ook niets van het commentaar terwijl er ook genoeg tegenstanders van “Birds” waren. Go for it, en het zal,goed komen.

  10. RobbieR schreef:

    Mooie tekst ook, ik heb het gevoel dat dit wel eens kan verrassen..

  11. Esc-go schreef:

    We zullen zien wat het doet. Wie weet is het onderscheidend genoeg om tóch opgepikt te worden door juries en televoters. Laten we het hopen.

  12. Hebbuzz schreef:

    De tekst is wel mooi:

    Driving in a fast lane
    Counting boundary marker signs
    The empty seat beside me
    Keeps you on my mind

    Living in a heartache
    There is something I pursue
    I can keep on chasing
    What I can be for you

    Oooo skies are black and blue
    Thinking about you
    Here in the calm after the storm

    Tears on a highway
    Water in my eyes
    This rain ain’t gonna change us
    So I used to cry
    I can say I’m sorry
    But I don’t wanna lie
    I just wanna know if staying
    Is better than goodbye

    Oooo skies are black and blue
    Thinking about you
    Here in the calm after the story
    Oooo after all that we’ve been through
    There ain’t nothin’ new
    Here in the calm after the storm

    Baby I can find you
    Down this broken line
    Maybe you can find me
    I guess we’ll know in time

    Oooo skies are black and blue
    Thinking about you
    Here in the calm after the storm

    There ain’t nothing new
    Here in the calm after the storm

    Jammer dat het refrein zo vlak is. iets meer dynamiek en drama zou het nummer goed gedaan hebben.
    Ik vind de studio-track erg goed, maar nog altijd niet kansrijk. grappige is dat in het buitenland de meeste mensen het nummer juist ook waarderen, niet omdat het zo geniaal is, maar omdat het puur is en eigen.
    Dat laatste is zeker een punt als je CATS vergelijkt met ripoffs en copycats als de bijdragen uit Estland, Ierland, Malta etc.

  13. RobbieR schreef:

    Mooie tekst, mooi liedje dit gaat finale worden en hoog eindigen!

  14. RobbieR schreef:

    En ik hoor wel begin, bridge en einde.
    Ik vind het een heerlijk liedje

  15. Lilly schreef:

    Het valt me op bij de buitenlandse forums dat er niet echt een grote favoriet is tot nu toe…meningen en ranking zijn heel erg verdeeld. Vorig jaar waren er al 5 landen duidelijk favoriet bij de fans, dit jaar is dat niet het geval, het kan dus nog alle kanten opgaan! We moeten maar eens afwachten hoe ze de staging gaan aanpakken in de repetities, want ondanks alles…dit nummer valt toch echt wel op doordat het geen standaard ESC lied is.

    • Nena schreef:

      Ik heb verschillende buitenlandse sites bekeken en veel mensen hebben Nederland in hun top 5. Ik denk dat het een ‘love or hate’ song is, net zoals Birds vorig jaar. Ik ben in ieder geval blij met onze inzending van dit jaar.

      • Dick schreef:

        Welke buitenlandse sites zijn dat dan? Ik heb tot nog toe weinig positiefs kunne ontdekken:-). Over het algemeen vind men het “boring”…. of in goed nederlands: saai:-)

    • Dick schreef:

      Vorig jaar was op voorhand duidelijk dat er maar 1 favoriet was en dat was Denemarken, dat bleek ook uit de verschillende polls.

  16. alrightguy schreef:

    Kwaliteit wordt steeds meer gewaardeerd op het ESC en daarom staat CATS in de finale. punt.

    • Ed schreef:

      Misschien staat door de jury “calm after the storm” wel inde finale, maaaar met een sterker nummer hadden we de jury niet eens nodig gehad DAT is het werkelijke hekele punt, dit zijn Ilse en Waylon die prachtige nummers op hun repertoire hebben staan …..
      Wedden dat op de cd straks vele mooiere en sterkere nummers zullen staan ……. en dan dan …….. ;)

  17. Paysbart schreef:

    Ik had ook gehoopt op een pareltje zoals “Miricle” of “I still cry” (of uptemp a la “so incredible”), dus dit lied is even wennen. Maar nu ik het een paar keer heb gehoord vind ik het mooi (en een prachtige tekst).
    Wij in NL zijn al gewend aan de stem van Ilse, maar in het buitenland zal deze denk ik toch wel opvallen qua schoonheid.
    Jammer dat zoveel mensen hier het lied na 1x horen meteen beginnen af te zeiken. Wat dat betreft zijn we echt een “mekker-volk”. Willen we soms terug naar Tros voorrondes met verschrikkelijke liedjes zoals “vrijdag de 13e” en “Heimee”? Gelukkig zijn op buitenlandse forums heel wat positievere reacties te lezen (en daar moeten we het tenslotte toch van hebben).

    • Robbert-Rotterdam schreef:

      Niet enthousiast zijn over het liedje van Ilse & Waylon wil natuurlijk geenszins zeggen dat ‘we terug willen naar het concept van TROS voorrondes met verschrikkelijke liedjes’. Natuurlijk NIET. Hoe durf je dat hier te stellen!:)
      Ik begrijp het concept van het liedje, het louter tonen van een auditief sfeerplaatje. Dit brengt echter automatisch met zich mee dat de wil tot een opbouw in het nummer ontbreekt. Zoals ik eerder heb gezegd: het is een lui liedje. Dat spreekt mij niet aan en mijn voorspelling is dat het Europa ook niet bij een eerste presentatie zal overrompelen. Eerste prioriteit voor de Nederlandse inzending is m.i. nu een visuele voorstelling creëren die à la de Oekraïense zandkunstenares de ultieme sufheid van het liedje kan doen vergeten.

      • Paysbart schreef:

        Oke het lied kabbelt wat, maar om het meteen ultieme sufheid te noemen ;-)
        Ik heb het idee dat ze wel met het totale concept bezig zijn. Ze hebben een regiseur in de hand genomen en die zal zich niet alleen met de cameravoering bezighouden. Ik heb er wel vertrouwen in (merk dat ze meer aan het totaalplaatje denken dan bijvoorbeeld de 3J’s).

      • Dick schreef:

        Lees mijn eerdere commentaar, wil ook niet terug naar de voorrondes van de TROS maar pleit voor een aangewezen artiest die aan de hand van een commissie aantal liedjes ten gehore brengt waaruit dan de keuze gemaakt wordt. Dat leverde de beste resultaten op de laatste jaren.

      • Harry schreef:

        Je vergeet te zeggen dat de Tros voor het tweede jaar top artiesten zover heeft gekregen om mee te doen. Of hebben alle betweters hier dat geregeld

  18. Peter schreef:

    Leuk dat iedereen het weer beter weet. Gelukkig trekken beide artiesten zich er niets van aan. We willen niet terug naar voorrondes, waarin het publiek een stem heeft, maar men moet wel de adviezen van hier aannemen. Lijkt mij niet. De arrogantie die sommige hier hebben is echt ongelooflijk.

  19. Maikel schreef:

    Ik vind onze inzending dus echt een pareltje dit jaar! Wat een subtiel mooi stukje muziek. Hun stemmen passen perfect bij elkaar. En als ik Ilse zo hoor in interviews, dan zijn ze er helemaal klaar voor. Laat maar komen die finaleplek!

  20. Esmee schreef:

    Zo te zien staat Calm after the storm in Estland op nr. 1

  21. Roald schreef:

    “Calm After The Storm” nu op 3 in de Estse hitlijst! Mooie opsteker voor Ilse en Waylon!:) Het nummer wordt ook steeds gunstiger ontvangen in het buitenland. Kwaliteit en eigenzinnigheid worden gewaardeerd!

  22. Rob schreef:

    Nummer 1 in Estland ! Wat een gaaf nieuws zeg! Top nieuws voor Ilse en Waylon !

  23. 020Nick schreef:

    Mijn reactie na DWDD: Teleurstelling, jammer jammer
    Mijn reactie na de gouden uren: Nog steeds jammer.. maar toch maar eens luisteren.. en nog eens.. Toen viel het kwartje

    Ik vind het inmiddels wel echt een heel mooi nummer. Soms heb je dat, daar moet je dat ff aan wennen.
    Het publiek krijgt hier niet de kans voor. De juries wel
    Maar als iedereen nou Estlands voorbeeld volgt, zijn de mensen al aan het nummer gewend voor het songfestival..:)

    Misschien een beetje wishful thinking, maar in ieder geval ben ik trots op deze inzending.

  24. Robbert-Rotterdam schreef:

    Die Estse I-Tunes charts is een 24 uurs lijst heb ik me laten vertellen. Je kunt je ook afvragen hoeveel er dan van verkocht zijn…
    Let op: morgenochtend zie je dat San Marino die charts is binnengedrongen om dan na een paar dagen weer te verdwijnen:)

  25. Peter schreef:

    Het publiek kan er net zo lang aan wennen als de vakjurie. Het fabeltje dat je het van 3 minuten op de avond moet is achterhaald. Men doet het hier voorkomen dat de kijkers van het ESF tot een laagsoortig ras behoren en niet verder kijken en luisteren, nou ook zij beschikken over andere media en kunnen van tevoren hun keus bepalen. Ik denk juist dat de vakjurie een risico is die bepalen namelijk het aantal punten tijdens de generale repetitie, dus doe je het daar fout, dan kun je het schudden, kijk naar Joan.

  26. Peter schreef:

    Ach Robbert-Rotterdam nu anderen het niet met je eens zijn ga jij ze maar afkraken, ik dacht al waar blijft men.

    • Peter schreef:

      Toen dit vorig jaar met Anouk gebeurde stond iedereen te jubelen en was het geweldig. Zoals de wind waait …..

  27. 020Nick schreef:

    Robbert-Rotterdam:
    Die Estse I-Tunes charts is een 24 uurs lijst heb ik me laten vertellen. Je kunt je ook afvragen hoeveel er dan van verkocht zijn…
    Let op: morgenochtend zie je dat San Marino die charts is binnengedrongen om dan na een paar dagen weer te verdwijnen:)

    Prima, maar Duitsland zie je dan niet in die lijst terug, is toch ook recentelijk uitgekomen. Griekenland hetzelfde verhaal. Take it or leave it. nummer 1 in de Itunes betekend in ieder geval aandacht in zo’n land. Nieuwsgierigheid, mensen gaan luisteren naar zo’n nummer. Het komt op de Estlandse nu.nl. Bijvoorbeeld.

  28. 020Nick schreef:

    Peter:
    Het publiek kan er net zo lang aan wennen als de vakjurie. Het fabeltje dat je het van 3 minuten op de avond moet is achterhaald. Men doet het hier voorkomen dat de kijkers van het ESF tot een laagsoortig ras behoren en niet verder kijken en luisteren, nou ook zij beschikken over andere media en kunnen van tevoren hun keus bepalen. Ik denk juist dat de vakjurie een risico is die bepalen namelijk het aantal punten tijdens de generale repetitie, dus doe je het daar fout, dan kun je het schudden, kijk naar Joan.

    Of de 3Js, of de Toppers.. :P Maar Ilse en Waylon gaan er wel staan hoor, daar heb ik wel vertrouwen in!

  29. Robbert-Rotterdam schreef:

    Peter:
    Ach Robbert-Rotterdam nu anderen het niet met je eens zijn ga jij ze maar afkraken, ik dacht al waar blijft men.

    Bla bla bla, Peter

  30. martijn schreef:

    Even gewacht met reageren.
    Nummer nu een paar keer geluisterd.
    Ik vind het een mooie, ingetogen inzending.
    Had niet meteen kippenvel, zoals vorig jaar, maar kan het nummer zeker waarderen.

  31. Sander schreef:

    Inmiddels wel op nummer 1 in de Itunes top 20 van Estland.
    Weet niet of het wat zegt, maar toch leuk.

    http://www.hotmusiccharts.com/ee/itunes

  32. harm stirnberg schreef:

    Calm after the storm nu op 1 in de Estse top 20

  33. RobbieR schreef:

    Let maar op gaat goedkomen..

    • Ed schreef:

      Ik denk dat het ijdele hoop is Robbie, ik heb elk jaar perspectief gezien in de nl’se inzending, iedere inzending had wel wat vond ik .
      Bij de een zag ik de song met de de podiumpresentatie al voor me, de ander had iets eigens dat alleen al goed genoeg was….
      Het enige jaar van de afgelopen 10 jaar waar ik niks met de inzending was Sieneke (was te oubollig en te volks in produktie zoals het is een wonder van Linda WIlliams ooit) en dit jaar.
      Ik houd zo van Waylon’s en Ilse’s nummers, heb bijna al hun cd’s maar dit SNAP ik gewoon niet.
      Ik vind in deze inzending voor NL NIETS terug van hun kwaliteiten.
      Eigenheid en ; zij staan achter de song – het is hun keuze, zijn de termen die vallen.
      Ze maken een cd met 12 nummers, dat is een luxe …..zelf zeggen ze dat ze er 28 hadden ….. en dan kiezen ze voor verrassingsloze, en looooome “calm after the storm…”

      Waarom een zo groot risico nemen, en niet gewoon een nummer kiezen waar ze hun eigen reportoire veel beter mee laten illustreren.
      Je wilt toch je visitekaartje laten zien, de muziek laten horen van die mensen wiens land jij vertegenwoordigd, en die muziek die zij in jou zo te gek vinden.

      Anouk had het vorig jaar ook, ze week totaal af van waar wij haar van kennen, haar nummer stond alleen bol van verrassingen en een mooie eigenzinnige inzending, groot orkestrale produktie en toffe koortjes.
      Ilse en Waylon is voor mij op zijn spannendst, …… “wel aardig”
      En dan komen de Leo Bloklands met hun muzikale encyclopedische achtergrond ze een bemoedigende hug geven, en gooien er van allerlei invloeden tegenaan.
      Zo van wij zijn de kenners en dit IS muziek, en laat de rest maar kletsen ……
      Laat mij dan maar kletsen, maar ook dez egewone fan van vooral Ilse’s werk ben oprecht teleurgesteld in iets waar ik op voorhand 100% vertrouwen in had !

      • Ed schreef:

        HAHA ik bedoel natuurlijk Leo Blokhuis ……. zeg dat dan meteen Ed ………

      • Bjorn schreef:

        “Je wilt toch je visitekaartje laten zien, de muziek laten horen van die mensen wiens land jij vertegenwoordigd, en die muziek die zij in jou zo te gek vinden.”

        Dan zouden we juist volksmuziek moeten sturen, Stef Ekkel en dat soort lui of Gordon. Dit is internationaal en een goed liedje. Waarom zouden we een uptempo nummer moeten sturen? Ja toen we nog in het Nederlands zongen was dat de meest verstandige keuze, want niemand begreep waar je over zong en dan ging men voor de melodie. Sanomi van Urban Trad was ook een rustig, volgens sommige een slaapliedje en dat werd ook gewoon 2e. De Toppers gingen met een uptempo nummer en eindigde bijna laatste in de halve finale. Vorig jaar riepen de “kenners” ook dat Birds de finale niet zou halen, was te saai en onopvallend. Gordon vond het nummer toen ook niks, hij wil zelfs dat Waylon en Ilse een ander nummer kiezen, alsof hij verstand van muziek heeft. Hij weet alleen hoe hij zijn liedjes de hitlijst in kan kopen en andere kan afzeiken. Ik vind het nummer bijzonder, maar wel lastig om te voorspellen hoe het zal eindigen. We weten 6 mei hoe het gegaan is, dus laten we pas daarna beginnen met het nummer de grond in te boren.

      • Robbert-Rotterdam schreef:

        Het gaat er m.i. niet om of een rustig liedje al dan niet kan scoren, dat is m.i. al voldoende bewezen(Tom Dice, Anouk, Patricia Kaas, etc.). Het gaat er om of zo’n liedje elementen heeft die het liedje de volle 3 minuten boeiend houden. zodat een kijker/luisteraar niet na 1,5 minuut al het idee heeft dat hij het hele lied al gehoord heeft en verveeld afhaakt.
        En er is absoluut een verschil in reactie op ‘Birds’ en Cats. Vorig jaar waren de positieve reacties in de meerderheid.

      • Robbert-Rotterdam schreef:

        Ik herken wel veel van wat je zegt. Ook ik vind Ilse & Waylon goede artiesten, maar het nummer maakt totaal niets in me los, behalve nu en dan ergernis over dat constante gesudder 3 minuten lang.
        De eerste keer was mijn reactie het positiefst. Toen deed het me ook weinig, maar ik had er in elk geval geen negatieve associaties bij en ik meende toen nog dat wellicht vakjury’s hier nog voor zouden kunnen gaan. Hoe meer ik het nu hoor, echter, hoe zeikeriger ik het nummer vind, met 3 minuten lang ingehouden 2 stemmig zingen zonder enige (hoorbare) passie. Ik hoop het allerbeste voor de twee en voor Nederland, maar ik eet mijn schoen op als zij zich kwalificeren.

  34. Peter schreef:

    Mooi epistel Ed, voor in de prullebak. Wees een vent en gun de voorstanders dit jaar hun jaar, jij volgend jaar weer.

  35. JordyR schreef:

    Het liedje doet mij ook niks meer. Het is zeurderig, passieloos, geen climax, geen verassingen. Net als een polder. Eindeloos voortkabbelen. Niemand zal voor dit liedje GRAAG de telefoon pakken, het blijft niet hangend.
    Dit jaar wint een uptempo liedje.

  36. RobbieR schreef:

    @Ed
    Ik luister weer het nummer (met tekst) en het wordt steeds beter.
    Ik ben misschien 1 van de weinigen die het ook echt mooi vind.

    Natuurlijk zeg ik, tv presentatie kan beter.
    Maar zij zouden er aan werken, dus ja eet je schoen maar op Robbert…;-)
    Dit wordt vette finale.

    Oh ja Ed ik vond onze liedjes goed ( edsilia, Maggie Macneal, Ruth jacott en zeker Anouk).
    Maar veel liedjes van Nederlandse bodem, vond ik aardig of slecht en terecht dat wij de finale niet haalden.

    Birds was de klapper en dit nummer gaat zeker finále halen en hoog eindigen..

  37. RobbieR schreef:

    Gelukkig grijpen wij de telefoons voor spectuculairs, circusachtig, mooie vrouwen etc,
    Not

    ESf 2014 is anders, als THE common Linnits dit heel mooi op tv gaan brengen, gaat het zeker scoren..

    • JordyR schreef:

      “…ESf 2014 is anders…”
      En dat bepaalt JIJ?

    • Robbert-Rotterdam schreef:

      Je brengt het wel erg zwart-wit, Robbie R.
      Als iemand het nummer van Ilse & Waylon om welke reden dan ook te mager vindt, komt dat omdat hij/zij alleen van circus houdt. Totale onzin natuurlijk. Tussen zwart en wit bestaat ook nog iets als grijs.
      Carl Espen is een voorbeeld hoe je met een rustig nummer wél wat kunt bereiken. Als je het nummer zich maar laat ontwikkelen binnen die 3 minuten. En natuurlijk prima als je 3 minuten kabbeldekabbel sfeerplaatje wil, maar bewaar dat dan voor het album en stuur iets naar het ESF wat wél kan pakken.

  38. toni schreef:

    Ik vind Nederland het beste liedje totdusver

    Helemaal top !! Het moet heeel mooi in beeld gebracht worden daar in Kopenhagen met een mooie sfeer en dit zal opvallen

    Groetjes uit België

  39. alrightguy schreef:

    Hier is een engelstalige review:

    If you read my (unnecessarily) pessimistic article after the pair were announced as the Dutch representatives, you’ll know that I wasn’t exactly expecting great things from the Ilse and Waylon – mainly on account of how irritating and irrelevant Waylon himself seemed to be in all his past releases. Ilse, for the record, I always liked.

    However, with today’s song presentation, I am happily eating my words. “Calm After The Storm” is, quite frankly, beautiful. I’m truly sorry I ever doubted them, because what they’ve come up with is both unique in the context of this year’s competition, and stunning as a piece of music. It captures the spirit of the country genre, and emulates all the most captivating generic conventions to create what sounds like an incredibly authentic composition – which, for someone like Ilse DeLange who has had twenty years to master her control over the country style, is hardly surprising.

    The main thing which swings it for me though, are those amazing harmonies. All along, I kept saying “I hope its more Ilse than Waylon”… but what they’ve done here is create a song which is ALL Ilse. And ALL Waylon. By throwing out the rulebook where Eurovision duets are concerned, they’ve come up with a song where they both sing, together, the whole time. It’s so endearing. I’ve heard some describe it as “dull ” and “boring”… but that’s not how I see it. In keeping with the title, this song is simply calm. The epitome of calm. It’s subdued and thoughtful, it’s a song which draws you in and makes you listen.

  40. alrightguy schreef:

    The Netherlands are well and truly back this year, though. This quiet, unassuming, yet unquestionably beautiful number deserves to do spectacularly well. Whether it will or not remains to be seen… Unfortunately, Anouk’s qualification last year seems to eclipse the memory of the preceding nine years of semi-final failure in the minds of many fans, and if there’s one thing that is certain at ESC, it’s that the Netherlands can NEVER be considered a dead cert for qualification, even when they bloody well deserve it.

    Firstly, The Common Linnets will be performing in semi-final one: for all that’s billed as the stronger of the two, though, there are still going to be ten qualifiers from a field of sixteen, which – statistically at least – is a good place to start. Secondly, they are going on in the second half: c’est à dire, somewhere between nine and sixteen. Another positive. AAAAAND… can you think of a single other song in semi-final one which sounds ANYTHING like “Calm After The Storm”? Nope. Me neither.

    The signs are all looking good so far…

  41. J1. schreef:

    “Calm after the storm” staat in de I-tunes lijst van Estland op 1!!!!!! Da’s wel een opsteker!! :D

  42. Rob schreef:

    Het wordt dit jaar de Battle tussen 2 stormen, Nederland met Calm after the Storm, en mits Noorwegen vanavond massaal gaat kiezen voor Silent Storm, en daar lijkt het wel op, dan wordt het een spannende Battle tussen twee Stormen……………….

  43. Rob schreef:

    Het wordt dit jaar de Battle tussen twee Stormen! Nederland met Calm after the Storm en Noorwegen, mits de Noren kiezen voor Silent Storm, en alles wijst daar wel op, dan wordt het een spannende Battle tussen twee Stormen…….

  44. Esmee schreef:

    ‘Calm after the storm’, kortweg: cats, is daar vandaag verdwenen. Het staat niet eens meer op de 100e plaats…

    • J1. schreef:

      Zucht..het stond iig wel op 1..da’s al heel wat..voor een Nederlandse inzending en ruim voor het ESF…

    • Robbert-Rotterdam schreef:

      Zei ik toch al. In heel Estland is er na het nieuws van de release van de Nederlandse inzending misschien 50 x het nummer gedownload en als na een dag de storm is verdwenen en de rust weerkeert, zijn Ilse en Waylon met de noorderzon verdwenen. Zo moeilijk is het vandaag de dag niet meer om nr. 1 positie te bereiken. Een paar mensen van Universal Music achter hun computer en het lied staat nr. 1.

    • JordyR schreef:

      wahhahhahhhaaaaa… its a bad breath before the plunge…..

  45. Lilly schreef:

    Via deze link heb je een beter overzicht:
    http://kworb.net/itunes/artist/thecommonlinnets.html

  46. Roel schreef:

    Calm After The Storm is echt een goede teaser voor een Common Linnets album.
    Als de overige songs eenzelfde kwaliteit meekrijgen dan wordt het een succes voor deze twee artiesten.
    Vervolgens moet er gezocht worden naar een nieuwe deelnemer voor het 60e ESF in 2015.
    Een band, een zanger, eventueel weer een combinatie zoals dit project.

  47. Tippy2 schreef:

    Was ik aanvankelijk positief over de inzending, na deze een aantal keren beluisterd te hebben vind ook ik het een te saai nummer. Zonde, er had dit jaar zoveel meer ingezeten, ik vraag me dan ook af welke lichten in zo’n commissie zitten… Cornald is volgens mij wat dit betreft ook de weg kwijt…

    • Matje schreef:

      Cornald heeft niets van doen met de keuze van dit lied dus begrijp niet goed met wat je bedoeld dat hij de weg kwijt is. In tegenstelling tot jou ben ik de Nederlandse inzending steeds meer gaan waarderen . Vind het een prachtig lied maar kan ook inzien dat een nummer als dit gewaagd is en geen zekerheid is voor een mooie notering. Het is afwachten maar vergeleken met veel ESF inzendingen van dit jaar mag ik zeggen dat Nederland kwaliteit stuurt.

  48. Henk schreef:

    aangenaam achtergrondmuziekje maar hier breek je geen potten mee! Het moet echt afgelopen zijn met de keus voor 1 artiest die dan ook nog zelf het lied kan kiezen. Volledig uit de tijd!
    We leren het nooit! Een kinderhand is gauw gevuld. Wat betreft vorig jaar: fantastisch die negende plek! daar doen we het voor! NEE DUS!

  49. Herman schreef:

    Wat een teleurstelling,had me er zoveel van voorgesteld.En die hoed van Waylon wat een vertoning.Nederland moet gewoon terug naar een artiest met een paar nummers en dan televoting.Maar dit pfff

    • Roald schreef:

      Zoals bij De Toppers of 3JS zeker; goh, dat is ook goed afgelopen zeg… “Het” Nederlandse publiek maakt juist vaak de verkeerde keuze, geeft een anti-stem, gaat voor kitsch of wansmaak. Dan liever een goede artiest die op eigen gevoel en kunde vertrouwt.

  50. Roald schreef:

    Feit blijft, wanneer men alle nummers uit semi 1 vergelijkt, dan heeft Nederland echt 1 van de kwalitatief betere liedjes. Met een hoogstaand, prachtig optreden, met indrukwekkende staging en podiumpresentatie, moet een finaleplaats toch werkelijk mogelijk zijn. Voordeel voor The Common Linnets is dat ze optreden in de tweede helft van semi 1.
    Men kan “Calm After The Storm” “saai” noemen, ik noem het authentiek; men kan het “monotoon” noemen, ik noem het sfeervol. Het is kwalitatief goed en in ieder geval uniek in semi 1 – pluspunten, volgens mij.
    Vertrouw dat het goed gaat komen met The Common Linnets!:)