Wie zingt voor Nederland in Lissabon?
De geruchtencarrousel wie Nederland gaat vertegenwoordigen op het Eurovisie Songfestival in Lissabon draait volop. Het lijkt er op dat AVROTROS een keuze heeft gemaakt. Medio november zal de omroep bekendmaken wie namens Nederland naar Lissabon af zal reizen.
Maan (foto) lijkt de gedoodverfde favoriet, maar zowel de zangeres als haar management ontkennen. Dit is ook het geval bij de Voice winnares van dit jaar, Pleun Bierbooms. Haar naam wordt ook steeds vaker genoemd, maar de zangeres zegt van niets te weten. Andere namen die nog genoemd worden zijn Waylon en Romy Monteiro. Al zouden zij geen interesse hebben aldus Metro. Fans van het songfestival zouden ook graag Kovacs zien op het liedjesfestijn. Ook de namen van Sharon Doorson, Boris en Eva Simons zingen nog rond. Net als die van Anouk en die van Ilse de Lange die graag een nieuwe kans gegund wordt. Één naam die we definitief af kunnen schrijven is die van Dotan. De zanger heeft in mei een aantal concerten gepland staan. Wie hoop jij en wie denk jij wie gekozen is door AVROTROS? (Bron: Metro, ESCPlus, Showbizznetwork, Songfestivalweblog.nl/ Foto: Songfestivalweblog.nl)
Alain Clarke, die in het jaar van Trijntje op het laatste moment aan de kant werd geschoven, brengt in december zijn nieuwe CD uit. TROS/AVRO zal wel gek zijn om dan met een beginnend zangeresje in zee te gaan.
Ik hoop ook op Alain Clarke. Een zanger en muzikant die zich al jaren bewezen heeft, met een eigen signatuur en een sympathieke uitstraling. Kiss you the Same, dat al als single is uitgekomen en ook op zijn nieuwe album staat, klinkt gewoon hartstikke goed en van nu. De unplugged versie van Empty Chairs (ook op het nieuwe album) is prachtig en echt. https://www.youtube.com/watch?v=0Pl-t509K_I
Hij heeft vast nog wel meer van dit soort juweeltjes voor handen. Go Alain!
Pleun, zij geniet mijn voorkeur boven de andere genoemden.
Goede en de warme stem is haar sterke troef. Nu nog een ijzersterk nummer en we zijn weer van de partij.
Als ik een The Voice sterretje moet kiezen, dan het liefst Vinchenzio.
Die jongen heeft een mooi stem geluid en zijn laatste single was best internationaal.
Verder graag Thomas Azier, Di-rect (wordt de laatste tijd ook genoemd), Kovacs (willen niet, ik wel).
Caro Emerald met een goede single mag ook.
Maar ja, wordt toch a-muzikale en uitstraling loze Maan.
En voor er weer een ellenlange discussie wordt opgestart. Dit is mijn mening.
Ik vind Maan niets met haar kruiwagen, vader lief.
Ik kies in de eerste plaats voor Thomas Azier (wordt ‘m niet) en dan voor Maan met een goede componist, producer. De stem, schoonheid en talent heeft ze al. Dan nog de afmaker.
Ik ben echt benieuwd wie het gaat worden. Ik hoop echt niet dat Maan gaat. Ik heb niks met haar en zoiezo met al die Voice-types(wie is die Pleun trouwens, nooit van gehoord).
Ik wacht af. keuze is al gemaakt.Als ik mocht kiezen Alain Clarke of Ilse nog een keer/Volgende week weten we het.
Mijn gevoel zegt dat Maan het is geworden.Circus is begonnen.sterkte allemaal,
Ik wacht af. keuze is al gemaakt.Als ik mocht kiezen Alain Clarke of Ilse nog een keer/Volgende week weten we het..Circus is begonnen.sterkte allemaal,
Ik ga voor:
1. Tania Kross
2. Caro Emerald
3. Antje Monteiro
4. Nick & Simon (willen vermoedelijk niet; zijn altijd volgeboekt)
5. Freek Bartels (geweldige stem en prima uitstraling; wanneer krijgt hij eindelijk eens een kans?)
Maan vond ik een prima zangeres in De Beste Zangers maar die dance troep die ze verder maakt vind ik 10x niks.
Waylon heeft z’n kans gehad; mag van mij nog een paar jaar in de songfestival-wachtkamer.
Als Verka Serduchka van Ukraine de tweede plaats haalt op het ESC, waarom zou Brainpower eens niet mee doen ?
Hier is toch niets mis mee.
Verka was een complete afwijkende kermisattractie die in dat genre gewoon ontzettend goed uitgedacht was. Bovendien had hij / zij al jaren ervaring in de showbusiness en was in oosteuropa zeer bekend wat natuurlijk ook hielp. Dit alles i.c.m. een slim aanstekelijke tot op het irritante af “song” gebracht met veel humor en je hebt een 2e plaats te pakken en een carriere die ook buiten Rusland en Ukranie een vlucht nam. Kortom slim!
Nick en Simon vermoed ik omdat ik dat aan mijn water voel. . Hopen doe ik op Kovacs , Rochelle Perts of Vinchenzo. Deze zijn meer van deze tijd en hebben een groot muzikaal talent en het ontbreekt hen niet aan persoonlijkheid , Wat groep betreft zal Chefs Special ook wel eens kunnen scoren.
Stilte, protocol. Ik ga van Maan uit. Ze mogen van mij allebei. Frisse gezichten met mooie stemmen – daar een fijne productie en een goed team achter en dat hoort goed te komen.
Ik hoop zelf niet op Alain Clark. Ik vind zijn muziek te onopvallend. Weer typisch NL: prettig, maar niet onderscheidend genoeg. Maan of Pleun hebben ook zeker niet direct mijn voorkeur, maar stel dat zij een sterk lied hebben en onwijs gemotiveerd zijn om iets tofs neer te zetten wat betreft show en resultaat, dan mogen ze van mij gaan. Ik wil eigenlijk zeggen: of je nou iemand stuurt met tig jaar ervaring of een beginnende artiest, dat maakt mijn inziens niets uit. Het gaat om het lied. Als Maan bijvoorbeeld een sterker lied heeft dan Alain Clark, dan heb ik dus liever Maan, ook al heeft Alain Clark meer ervaring en eigen materiaal uitgebracht. Eigen materiaal = geen garantie voor succes. Zie Trijntje. Ook Anouk had er meer uit kunnen halen. Tuurlijk is ervaring een pre, maar een beginnende artiest moet je gewoon de juiste begeleiding geven. Taak van de AVROTROS. Net als dat onze omroep zeer kritisch moet zijn op het lied. Ik zou voor nu echt niet weten welke artiest ons land weer eens echt hoog kan laten doen eindigen. Misschien wordt het weer tijd voor een NF.
Mooi en goed gezegd.
Ik hoop dat het Tania Kross wordt. Maar ik denk dat Avrotros Maan kiest.
Ik vind het wel flauw dat artiesten elk jaar lopen te ontkennen, en dat het dan toch één van hen blijkt te zijn geworden.
In dat geval word het Maan… “Volgens Maans perspromotor Henneke Veenings is de kans dat Maan naar Lissabon afreist ook vrij klein, want ze is niet gepolst door de AVROTROS. Maar neem de reacties van artiestenmanagers in dezen vooral niet te serieus. Die van Douwe Bob bezwoer Metro twee jaar geleden rond deze tijd dat Douwe Bob écht niet naar het Songfestival zou gaan. Die van O’G3NE zei vorig jaar precies hetzelfde.” (Citaat Metronieuws)
By the way: wat er over Romy Monteiro bovenaan staat (Metro). Ik las ergens dat ze liever eerst wat eigen muziek ging maken, maar dat ze het niet heeft afgewezen.
Ik hoop daarentegen dat we nooit weer een nationale finale zullen zien. Gaat alleen maar tegen de plannen in. Nog maar 2 maanden voorbereiding te gaan op dat moment. Dat en het feit dat het publiek niet te vertrouwen is.
Maar we zijn nu weer wat jaren verder. Ik denk dat veel jonge kijkers ook met een frissere blik naar het ESF kijken en dus niet ‘hangen’ in typisch ESF liedjes als ze op een lied zouden stemmen. Als de AVROTROS nou gewoon weer eens 1 grote finale organiseert in de ziggo dome ofzo, de show modern brengt en ervoor zorgt dat alle nummers hitpotentie hebben (wordt het niks in eigen land, waarom dan wel er buiten?), dan moet het toch goed kunnen komen? Ik wil het NLse publiek, incl mezelf, weer een kans geven. Ik denk dat we er wel weer eens klaar voor zijn. Dit interne gebeuren verveelt me soms.
Martin Garrix! Die gaat heel Lissabon op zijn kop zetten en ervoor zorgen dat het songfestival na 43 jaar weer terugkomt naar Nederland!
Na 38 jaar!
De laatste keer dat het songfestival in Nederland was, was in 1980.
Boring
Martin Garrix! Die gaat heel Lissabon op zijn kop zetten en ervoor zorgen dat het songfestival na 39 jaar weer terugkomt naar Nederland!
Alain clarc moet stoppen met die heliumballonnnetjes te gebruiken voordat hij gaat zingen.
Die operazangeres trilt mij te veel met haar stem
Ach….kies 1 goed nummer….laat die door aantal verschillende artiesten zingen en dat wordt de winnaar.
Maar ja die nederlandse jury😂😂😂. Kiest altijd de verkeerde..kijk naar Sieneke😰
Ach…die Tros doet toch wattie wil.
Dat heeft de TROS een aantal jaren geleden ook gedaan 1 liedje door verschillende artiesten, het werd toen Sieneke
Ach ja Sieneke, dat was nog eens een giller. Kartner die uiteindelijk de beslissing maakte in de finale. Dat liedje was natuurlijk alleen maar Muziekfeest op het Plein niveau en paste perfect bij de TROS:-).
Hup Tommie Christiaan..als jij zingt…kippevel…als jij close.up op tv verschijnt…al die jonge meiden vallen in katzwijm.
Hollande 12 points
Ik vrees met grote vrees…. Met Pleun en Maan kun je internationaal wat mij betreft toch nog niet aankomen???? Laten we afwachten wat AVROTROS bekend gaan maken en dan een voorlopig oordeel vellen.
Ik snap echt niet waarom mensen hier (zogenaamd kenners) Maan en Pleun neersabelen en zeggen dat het niet internationaal is. Geweldige stemmen en prima uitstraling. Alles valt of staat met het lied. Maan kan live enorm leveren. Erg steady in alle live optredens die ik van haar heb gezien. Ik ben erg voor!
Alsjeblieft niet Alain Clark. Dat is geweest en als je het nou hebt over niet aanslaan: ik verwacht dat dat echt geen potten gaat breken. Natuurlijk, hij heeft een geweldige stem, maar het repertoire is niet van een dergelijk niveau dat het onderscheidend is.
Laat gewoon Maan (of Pleun) gaan met een knalnummer. Dan komt het goed.
Wat een vreemde argumentatie: het gaat niet om het repertoire van Alain Clarke, maar om dat ene liedje dat hij zou kunnen zingen. Aangezien hij een album heeft opgenomen dat een nieuwe richting lijkt op te gaan, zou het zo maar kunnen zijn dat er liedjes op staan die de moeite waard zijn.
Gewoon doorgaan, AVROTROS, met het sturen van singersongwriters, daar beleven we het meeste plezier aan en we hoeven ons tenminste niet te schamen voor amateuristische toestanden. Het biedt de meeste kans op goede inzendingen.
Maan en Pleun mogen eerst wat ervaring opdoen en eens laten dat ze überhaupt een repertoire hebben.
Maan met een Dj ? waarom niet
Wie gaat is helemaal niet relevant. Althans dat óók maar met name het liedje zelf is véél belangrijker. Het moet gewoon een hit van een nummer/liedje zijn. Daarmee win je (of i.i.g scoren) en niet zozeer met een gerenommeerde artiest. In het buitenland kennen ze onze artiesten met staat van dienst niet, die horen alleen het liedje en zien de performance. Er word mijn inziens iets té zeer gefocust op de artiest i.p.v vooral in een fenomenaal liedje maken geïnvesteerd. Wie ook gaat (helaas word het Dotan dus niet…) ik ben bang dat het weer zo’n vrij monotoon, middelmatig liedje gaat worden (aangezien dat mijn inziens steeds het geval is geweest afgelopen jaren… niet onderscheidend of pakkend genoeg.)
Als we willen winnen, moet de TROS eerst eens inzien hoe belangrijk het liedje zelf is (natuurlijk zien ze dat vast wel in, maar ik bedoel echt: een hit van formaat hebben i.p.v een middelmatig liedje, al besef ik dat dat een kwestie van smaak is) i.p.v blind focussen op een artiest van kwaliteit inzenden, net alsof dat een garantie voor succes is. Dat is een illusie.
Absoluut compleet met je eens.
Nou een hit hoeft het niet echt te zijn. Kijk naar dit jaar en vorig jaar, van beide nummers nooit meer wat gehoord. De gunfactor moet in ieder geval ook heel erg hoog zijn, het liedje is echter maar bijzaak, het moet in zijn geheel het goede plaatje zijn.
Het liedje was bij de winnaar dit jaar juist hoofdzaak, of het nou je smaak is of niet. Was wat mij betreft een van de beste winnaars ooit.
Hitpotentie hoeft ook niet tegen te werken denkend aan Loreen’s Euphoria….
Denk eens aan The Blue Birds, de combinatie met Elske de Wal, Krystl en Rachel Louise.
Goed uitziende dames, die voortreffelijk zingen.
Het interesseert mij eerlijk gezegd geen fluit wie er gaat…
Tommie Christiaan AUB!
+1)
Of Ilse samen met Douwe Bob (gaat niet gebeuren hoor) maar zou wel een goede combinatie kunnen zijn.
Of Dennie Christiaan😂
LOL
ja 1980 was de laaste keer dat nederland het heeft gedaan de eurovision finale viel in voor israel die konden niet 2 keer achter elkaar de finale doen hebben ook in 80 niet meegedaan omdat op die dag weer een van die vele feestdagen daar waren
Waarom niet een van onze rappers . Ze doen het in de hitlijsten erg goed , daarbij erg populair in België en als ze Duitstalig uitbrengen scoren ze ook in de Duitstalige landen. Vaak vind ik de melodieën die ze gebruiken erg internationaal klinken. Lil Kleine , Ronnie Flex of Boef zijn daarbij ook nog leuke verschijningen. Out of the Box moeten we gaan.
Een van onze dj’s zal ook imponeren met een zangeres ( mijn voorkeur) met een dijk van een stem waarvan we er minstens honderd van rond hebben lopen . Leuke cros-over zoals Zweden een aantal jaren geleden. Een Tania Kros met Martin Garrix bv.
Gewoon weer eens anders zoals we in 2013, 2014 en 2016 deden met allen een mooi resultaat.
Hahahahahaha seriously? Misselijke muziek die NL rap bah bah
Dat zal toch wel meevallen aangezien het beter verkoopt , dus ook populairder , dan de meeste van de artiesten hier die nu genoemd worden
Alles ok behalve Maan. Ik vind haar zo niets uitstralen… Stem ook te 13 in een dozijn. Dan nog liever Nick en Simon.. 🙁
Ik hoop ook op een DJ met een zangeres of zanger. Vul maar in wie. Het draait echt om het lied. Maar ik word wel een beetje moe van de brave inzendingen van Nederland. Even een keer iets met een beat en wat tempo zou leuk zijn!!!
Niks mis met Maan. Als ze het wordt hoop ik op een samenwerking met een goede DJ / producer voor een up to date dance gerelateerd Songfestival speciaaltje.
Ik heb alvast een lekker nummertje voor Denemarken gevonden, alleen een beetje inkorten😉
https://youtu.be/szcw8NqupRo
https://www.npo3fm.nl/live/blog/12895
Maan gaf vanochtend in een interview met 3fm aan er nog niet klaar voor te zijn. Ze vindt het nog te vroeg.
Dat zegt niet per se iets. Ook toen iets té vroeg uitlekte dat Douwe was geselecteerd, ontkende Jan Smit het (erna vertelde hij in DWDD ‘dat hij dat deed omdat ze hadden afgesproken het stil gehouden’ (en ook Ilse gaf geen bevestigend antwoord in RTL Late Night, terwijl ze al geselecteerd was) vergeet niet: als ze al überhaupt geselecteerd zijn dan mogen ze het natuurlijk formeel pas bekend maken op de betreffende afgesproken datum. Binnenkort weten we het i.i.g!
ik ook
We vinden het eigenlijk allemaal te vroeg voor Maan. Ze is ook helemaal nooit gevraagd, maar het lijkt erop dat het management de geruchtenstroom op gang heeft gebracht dat ze topfavoriet zou zijn.
En met die zgn hitpotentie gaan we juist de mist in. Als met die gedachte een nationale finale met ‘Birds’ en ‘Calm after the storm’ georganiseerd was en die nummers hadden moeten uitkomen tegen een liedje zoals ‘Walk along’, dan had het volk zonder enige twijfel voor ‘Walk along’ gestemd en was ‘Calm after the storm’ hopeloos op de laatste plaats beland (’te saai’). Hitpotentie wordt hier ten lande automatisch geassocieerd met uptempo. Voor mij hoeft het NSF nooit meer terug te komen. De grootste desillusie was die Indiaan in 2012, die voor mij volkomen verwacht op een van de laatste plaatsen binnen het ESF eindigde, een echte volkskeuze. Wel zou het goed zijn als die selectiecommissie eens verbreed wordt. Een paar hippere mensen erbij weten misschien wel een nieuwe artiestendoelgroep aan te boren, wat een bredere keuze zou betekenen.
Ik ben het wel met je eens dat een nummer als Calm after the storm nooit gekozen was door het Nederlandse publiek.
Maar het laatste NSF dat gehouden is was nog in de baggertijd van Nederland. Zeker weten dat sinds de omroep intern kiest we het vele malen beter doen. Dat is een gouden zet geweest.
Maar ik vraag me toch af of een NSF (wellicht onder een geheel andere naam) nu niet anders en beter zou werken dan toentertijd. Als het nu eens moderner wordt gebracht allemaal? De mening van menig (bekend of onbekend) Nederlander ten opzichte van het ESC is positief veranderd. Dan zou je haast toch zeggen dat een kwalitatieve voorronde in Nederland zou moeten kunnen?
Ik zeg het heel voorzichtig want nogmaals, interne keuzes gaan goed de afgelopen jaren. Maar misschien waren een paar kwalitatief goede interne keuzes nodig om het imago van het songfestival in Nederland te veranderen.
Maar uiteindelijk lijkt het me toch echt leuker goed te scoren met een lied en artiest die ook daadwerkelijk zijn gekozen door het Nederlandse volk ipv door de omroep.
Er is nog maar letterlijk een handjevol landen die interne keuzes maakt. Ergens hoop ik dat Nederland daar in de nabije toekomst geen onderdeel meer van uitmaakt.
En dat ook hier een finale gehouden kan worden met bekende en onbekende artiesten en een gevarieerd aanbod aan muziekstijlen.
Ik zeg het nog maar eens: het aantal interne keuzes wat uiteindelijk het ESF won (en dat moet het doel zijn) is op 1 hand te tellen. Wat mij beteft hoeft een NSF MITS goed geproduceerd geen probleem te vormen voor een goeie afvaardiging, valt er in ieder geval weer wat te kiezen. Overigens waaraan gerefereerd wordt het NSF 2012, was wat mij betreft een belachelijke opzet van John de Mol met het publiek met verlichtte deskjes waarin met totale willekeur 2 liedjes / acts 1 op 1 tegen elkaar moesten strijden, sloeg helemaal nergens op met alle gevolgen van dien. En dan die podiumact uiteindelijk op het ESF met die nep band…. ai ai ai ai….
Dick heeft helemaal gelijk. In de afgelopen 10 jaar werd 90% (van de uiteindelijke Songfestival winnaars) d.m.v een nationale finale geselecteerd. Alleen Conchita werd intern geselecteerd. Dus dat je soms hoort ‘dat we absoluut niet terug moeten naar nationale finales’ (omdat we het toen slechter deden) vind ik niet alleen een beetje flauw, maar ook getuigen van een denkfout. Wij konden immers alleen tussen vrij saaie liedjes kiezen (in 2010 tussen zelfs maar 1 liedje in diverse uitvoeringen…) tja, vind je het gek, dat je dan niet scoort. Je had immers in beginsel niet de keuze tot kwalitatief fenomenale liedjes. Je moet het gewoonweg professioneler aanpakken, met veel meer én betere liedjes, en dan kun je wel degelijk scoren. Dat bewijst althans het feit dat bijna alle recente winnaars uit nationale finales kwamen…
Jammer dat Dotan dus sowieso niet gaat. Ze moeten hem ver van te voren vastleggen, als ze hem anders willen voortaan. Ik snap nog steeds niet dat ze (de TROS) blijkbaar voor Treintje (boven Dotan) kozen in 2015, terwijl Dotan expliciet had aangegeven (citaat “De zanger zei in augustus al open te staan om naar het internationale liedjesfestijn af te reizen.Volgens een woordvoerder van AvroTros is Dotan ‘zeer geïnteresseerd en al aan het schrijven’.”) toch werd het Treintje. Sowieso: maar een paar mensen in de selectiecommissie, moeten die nou (op basis van subjectieve smaak, al is dat natuurlijk evengoed het geval als de massa iets kiest) bepalen wat een goed liedje is? Alhoewel: Ilse en Waylon kozen ook met z’n tweeën, en met succes!
Treintje heeft overigens aangegeven best weer te willen gaan, maar heeft wel als eis ‘dat ze met een klein liedje mag gaan’ niet kwalificeren en dan nog dingen gaan eisen ook… haar gekozen liedje was al geen succes, en dan wil ze nu weer zelf een liedje kiezen? (Hoewel eerder “falen” natuurlijk niet uitsluit dat het een tweede keer wél een succes kan worden hoor, dat is sterker nog vaker voorgekomen, maar liever niet wat mij betreft.)
Treintje Oosterhuis mag nooit meer meedoen. Die heeft alles verknalt. Die is af.
Hoe durft ze! Nee, nooit meer Trijntje naar het ESF.
Een nationale finale met een gevarieerd aanbod aan muziekstijlen is alvast mogelijk.
Een nationale finale met onbekende artiesten gaat ook.
Een nationale finale met bekende artiesten lijkt me een brug te ver. Gaat je niet lukken.
Maar als je denkt dat de nadruk op het liedje moet liggen en de populariteit van de artiest ondergeschikt is, dan zal het weer wel gaan. ‘Niet bijzonder populair’ hoeft niet slecht te zijn. Een bekwame componist/producer kan bijvoorbeeld een heel goed nummer schrijven/produceren voor een vreselijk bekwame, maar tot nu toe niet bijster succesvolle studiozanger(es). Eigenlijk hing de super-opgehemelde nationale finale van 1998 aan elkaar van onbekende, maar wel bekwame artiesten (Sylvia Samson, Edsilia Rombley, Claudya Nelson, etc.). De keuze van het volk pakte destijds toevallig ook nog goed uit. Maar over het algemeen heb ik 0,0 % vertrouwen in het volk. Wil je een nationale finale, hou dan maar op met het noemen van bekende namen die naar het ESF moeten. Ze gaan 100% niet met elkaar in het strijdperk treden. Wie droomt van een nationale finale met Waylon, Alain Clark, Anouk, Martin Garrix met artiest, Dotan, Rochelle, Within Temptation, Kensington en tot slot Caro Emerald, kan beter verder dromen.
Ik ben tegen een nationale finale. Om alle redenen die hier ooit al genoemd zijn.
Wel zou ik veel meer openheid van zaken willen. Niet van dat stiekeme gedoe van een standaard lijstje met artiesten dat elk jaar afgewerkt wordt om te polsen. Een lijstje dat wij niet mogen kennen. En dan ook nog eens een selectiecommissie die elk jaar uit dezelfde personen bestaat.
Ben ik mee eens, meer transparantie.
Dit roep ik al jaren.
Zouden we openbaarheid van bestuur kunnen eisen? Het is tenslotte van ons belastinggeld waar Avrotros mee bezig is. Dus moet toch lukken 🙂
Graag ook meer transparantie hoe ze de selectieprocedure nou exact doen…
AD schrijft:
Geen grote namen. AVROTROS heeft een constructie waarbij een perfect lied moet zijn en dan pas een artiest (even kort door de bocht). Ze waren namelijk niet enthousiast over het nummer van og3ne maar deze werd hen door de strot gedrukt. Maan, Romy en Sharon Doorson zijn namen die rondzingen.
Hehe hebben zij het eindelijk verteld. Ik hoorde dat zij ook een Zweeds productie weigerden in te zingen.
Zij gaan voor het liedje, goede keuze. Ik ben weer iets positiever nu.
Dus Avrotros heeft zich laten chanteren ! ”Het moet dit lied worden en anders doen wij niet mee..” Foei!
(Zogenaamd gezegd door O’gene natuurlijk).
Dus de meiden (en vader) waren zó overtuigd van hun liedje, dat de AVROTROS blijkbaar wel “moest” toestemmen, omdat ze anders niet meer wilde meewerken? Is dat nou wat ze zeggen? (Ik zeg allang: dat kan je dus krijgen als je per se “A artiesten” wil, dan moet je wel soms aan (eventuele) eisen voldoen, met soms (eventuele) funeste gevolgen dat het een saai liedje is wat niet scoort.)
Maar ja, aan de andere kant: het is natuurlijk makkelijk praten achteraf als het niet het gehoopte succes werd (hoewel een 11e plek relatief niet slecht is hoor, maar ze wilden winnen) om te zeggen ‘dat je niet helemaal achter het liedje stond’ (echter: het feit dat de AVROTROS hen destijds blijkbaar aanbood ‘het liedje door een Zweedse productie te halen’ wijst er wel op dat ze het kennelijk niet super geweldig vonden, ik bedoel: als je immers een liedje 100% geweldig vind/eventuele verbeteringen niet nodig zijn, dan is dat gewoonweg niet nodig. En ook dat ze nu een nieuwe aanpak hebben/even geen A artiest meer doen, wijst er ook wel op dat ze niet helemaal tevreden waren. Hopelijk werkt deze nieuwe aanpak beter!
Overigens, misschien interessant om te vermelden, met dit in ogenschouw wetende nu:
Een bandlid van Bløf had namelijk ook al eerder kritische uitlatingen over de meiden gedaan, over het proces van het kiezen van het liedje. Hij insinueerde dat de meiden wellicht voor het liedje hadden gekozen ‘omdat de vader het had geschreven’ even ongeacht of hij nou gelijk heeft of niet: feit is dat ze kozen voor het liedje gemaakt door hun vader en één van de vriendjes. Kijk, als een familielid toevallig een goede producer is, waarom niet? Het gaat om het beste liedje, ongeacht van wie afkomstig. Het probleem is alleen dat als er ook andere producers, artiesten en tekstschrijvers gevraagd zijn (om ook liedjes te maken) en iemand dan moet kiezen tussen die liedjes, of het liedje gemaakt door de eigen geliefden, tja, dan kan er eventueel belangenverstrengeling ontstaan. Ik zeg kán hé, het hoeft natuurlijk niet het geval te zijn geweest, misschien vonden ze dat oprecht het beste liedje. Dat kan. Maar met zo’n situatie had de AVROTROS niet moeten toestemmen, al is het alleen maar om de schijn ervan te voorkomen.
(En daarom ben ik ook nieuwsgierig naar al die andere liedjes wat in de running waren. Was dat nou werkelijk echt het beste liedje wat ze hadden? (Ik vond het slecht, maar ja, smaak is subjectief.)
Weet trouwens ook iemand of dat Zweedse nummer ooit nog is uitgebracht? Wie weet zenden ze dat liedje dit jaar wel in. (Zou wat zijn als het dan nog hoog scoort ook… terwijl de meiden het ‘absoluut niet eens wilde inzingen’. Tja, dat kan je ervan krijgen.)
Overigens schreef iemand op FOK! (in het Songfestival topic) dat er voor Sharon Doorson een schrijfkamp was, maar er staat niet bij (of er is niet bekend) of het voor het Songfestival was of voor gewoon een single of album of zo.
Het is altijd leuk om achteraf te horen te krijgen wat voor liedjes er waren ingezonden. Zo ben ik ook erg nieuwsgierig wat de andere 2 liedjes waren die door OG3NE in de laatste fase in overweging waren genomen.
Over dat Zweedse nummer: ik ben ook daar benieuwd naar, maar laten we alsjeblieft niet van tevoren in katzwijm raken alleen al door het woord ‘Zweeds’. Dit jaar waren er binnen Eurovisie weer een hoop landen die gebruik maakten van Zweedse componisten/producers. Er kan ook een overdaad ontstaan aan Zweedse songs. Lang niet alle daarvan haalden daarom een respectable positie (denk bv. aan Macedonië en Servië). Ook niet in 2016 (De Tsjechische haalde niet eens televotes binnen met haar door Zweden geschreven en geproduceerde nummer). Nu wordt er bijna een beeld gecreëerd van artiesten die wel heel dom moeten zijn om een Zweeds nummer af te wijzen, terwijl ik denk dat daar hele goede redenen voor kunnen zijn.
Nee, 100% mee eens. Ook Zweedse geproduceerde nummers kunnen slecht zijn. Alleen er komt wel een beeld naar voren alsof de meiden voor geen ander nummer openstonden dan voor het liedje geschreven door de vader en het vriendje. Goed dat de AVROTROS dat niet nog eens laat gebeuren, ze eindelijk inzien dat die eisen van “A artiesten” funest kunnen zijn en ze deze keer preventieve voorzorgsmaadregelingen hebben genomen (dat ze extra streng zijn dit jaar, er schijnen daardoor een paar A artiesten niet te hebben willen meewerken.)
Overigens: vermoedt ik dat de andere liedjes wat in de running waren gewoon worden uitgebracht hoor (door wellicht andere artiesten) zonder dat ze er expliciet bij vermelden dat het een potentieel songfestival liedje was (omdat je dan natuurlijk geheid bij het publiek de vergelijkingen en het meningencircus erop krijgt (zo van ‘Dit was véél beter! Hadden ze moeten kiezen!’ of ‘Maar goed dat dit niet gekozen is zeg!’) dat soort dingen kan je dan krijgen. Misschien wil de artiest dat niet of is vastgelegd bij het schrijfkamp dat het, als het wel ooit openbaar word gemaakt, het daarom niet gezegd mag worden dat het een van de niet-gekozen liedjes was. Ik bedoel: tal aan liedjes zijn over de jaren gemaakt en ingezonden, als het het uiteindelijk niet word, zullen ze dat denk ik niet weggooien terwijl er veel moeite in is gestoken? Betwijfel ik. Toch hebben we nooit over een uitgebracht liedje gehoord ‘Dit was één van de andere potentiële Songfestival liedjes’ dat vermelden ze er denk ik gewoon niet bij, als het word uitgebracht.
Het kan misschien zelfs zo zijn dat er hits zijn, wat aanvankelijk een niet-gekozen songfestival liedje was, haha dat zou wat zijn! (Of denk je dat we het dan wel hadden geweten? Zou een producent/artiest zich kunnen beheersen om z’n gelijk achteraf te halen dat het wel een succes werd?) Maar goed, Pascal en Alain Clark hadden i.i.g ook voor hen geschreven, kan best dat zij dat betreffende liedje allang zelf hebben uitgebracht zonder dat het publiek überhaupt weet dat dit het songfestival liedje was. Ik bedoel: ze hebben het liedje toch al gemaakt, zouden artiesten en producers nou echt nooit meer iets met het liedje doen als het niet word gekozen? Ondanks dat het misschien goed is en er veel werk in is gestoken. Zou zonde zijn.
Helemaal voor eerst het juiste lied en dan een zanger zangeres of groep te zoeken, we hebben genoeg talent…..
Mee eens. DB bijvoorbeeld, vond ik maar een zéér middelmatig liedje hebben waarmee hij van mij niet naar het esf had gemogen.
Daarom is het goed dat er eisen worden gesteld aan het lied, en dat daarna pas wordt gekeken wie dat het beste kan zingen.
Wel lauwe boel daar bij die avrotros. Pas vorig jaar namen ze het besluit dat ”alles klaar moet zijn voordat we afreizen, wat dat betreft hebben we e.e.a. voorgaande jaren laten liggen”. Ik heb al járen de indruk dat het songfestival de avrotros geen ene ruk kon schelen. Maar goed, langzamerhand vinden er dus hervormingen plaats.
Het liefst zag ik een artiest met geschikt lied gaan. Dat kan , kijk naar Anouk die haar lied al klaar had liggen , TCL hadden geluk een prima lied in handen te hebben en dan kan je ook verkeerd gokken zoals Trijntje.
Zoals het in 2013 ging was het goed alleen een klein dingetje was dat Anouk niet alles uit haar optreden haalde. Het had allemaal wat dramatischer in beeld kunnen komen wat meer geschikt was voor het lied.
Wil wel even kwijt dat ik het een behoorlijke trap na vind van Cormald naar de zusjes Vol. Duidelijk is het nu dat Jan Smit zijn zin heeft doorgedreven om de dames te sturen. Dat er meer in zat wat Og3ne betreft is nu wel bekend en je wist toch van te voren dat het voor 99% een familiebedrijf was waarmee je in zee ging.
Nee dat was de grootste afknapper na Bill van Dijk, zo onprofessioneel echt om je rot te schamen..
Het aanhangsel ‘met mijn favoriet Nubia-ze kwamen over zee’ hoort voor de duidelijkheid niet bij wat ik zelf geschreven had…. Dat is de mening van Nickzo.
Dat wil ik hier even duidelijk hebben
Combi Miss Montreal en Nielson, please!!!
Meelij opwekken is de laatste 2 jaar de manier om het Songfestival te winnen. Dus wil Nederland winnen, moeten jullie een Surinaamse zanger / zangeres kiezen met bij voorkeur een lichamelijke handicap en een lied over de Decembermoorden onder Bouterse of zoiets.
Als we het AD dus mogen geloven, ligt de nadruk eindelijk op het lied. Goh, het heeft even geduurd, maar ze zijn wakker geworden bij de AVROTROS.
De nadruk ligt op het lied. Maar wat dan nog? Vanwaar die blijdschap?
Dan wordt er een opdracht gegeven aan componisten/tekstschrijvers/producers en de opbrengst wordt beoordeeld door een uiterst select gezelschap van Daniël Dekker, Jan Smit, Cornald Maas en de voorzitter van de TROS. Dit is toch ook geen garantie voor succes? Het kan goed uitpakken of slecht uitpakken. We weten allemaal dat Cornald Maas het nummer ‘Walk along’ destijds een top-5 positie toedichtte….Een dergelijke inschattingsfout kan ook in 2018 plaatsvinden.
Er is een situatie mogelijk waarin ik me wél kan voorstellen dat je eerst het liedje selecteert. Als je een specifieke richting op wil, bv er wordt van tevoren bewust gekozen voor een dancetrack, omdat we in dit land wereldwijd succesvol zijn binnen het genre en we nooit een exponent daarvan hebben afgevaardigd. Kan me dan heel goed voorstellen dat een gerenommeerde dj, zoals van Buuren, Hardwell, Afrojack, of wie dan ook wordt benaderd.. Deze schrijven immers succesvolle nummers bij de vleet en hebben een grote reputatie. Dan kun je vragen om een capabele, niet perse superbekende artiest bij te leveren en kan het toch nog wat worden zonder dat de dj mee hoeft. In deze context kan ik me ook voorstellen dat een Maan, Doorson en Monteiro worden genoemd. Ze hebben samengewerkt met onze dj’s. Zijn niet super-A, maar wel capabel en kunnen achteraf zeggen: ‘ik wilde in eerste instantie niet, omdat ik nog niet voldoende eigen repertoire had, maar toen dit geweldig nummer me werd aangeboden, kon ik de kans niet laten lopen’. Ik word wel steeds benieuwder.
Nouja, waarom zou ik niet blij mogen zijn met dit nieuws? De afgelopen jaren heeft altijd de artiest centraal gestaan. Alleen Anouk en TCL hebben twee pareltjes afgeleverd, maar de rest? Walk Along? (Verkeerde inschatting van Cornald), Slow Down (ook niet bepaald bijzonder te noemen), Lihghts & Shadows (hoewel mijn smaak, niet pakkend genoeg, mist herkenbare melodie). We hebben de laatste 3 jaar geen geweldige nummers gehoord. Twee top 11 plaatsen zijn heel fijn, maar die hebben we met name te danken aan de jury. Met alleen jurypunten win je niet. Het juist goed dat de AVROTROS kritisch naar het lied gaat kijken en van daaruit verder het totaalplaatje bouwt. Ik geloof namelijk dat als je in de basis een GOED lied hebt, dat je verder komt dan dat je een artiest hebt met veel ervaring en een ‘wel aardig lied’. Belgie 2017 zijn we alweer vergeten zeker? Zoveel ervaring had Blanche nou ook weer niet. Emmelie de Forest zong her en der, maar was ook geen Deense Anouk of Ilse DeLange. Beide hadden wel sterke nummers. Ik kan alleen maar hopen dat de AVROTROS hiermee de lat hoog legt en dus geen genoegen neemt met een ‘leuk lied’. Ik wil meer. En terugblikkend op voorgaande jaren lijkt de AVROTROS het steeds beter te begrijpen. Ja er is wat tijd voor nodig, maar ze komen er wel. Ik ben alvast enthousiast.
Wat een goed nieuws! Ze zien het eigenlijk in: het liedje zelf is belangrijker dan een potentiële “top” kwaliteit artiest. Echter… toch wil ik nog niet hopen, want voor hetzelfde geldt is het dadelijk alsnog een saai monotoon lied. Maar dat ze het überhaupt inzien, is iets positiefs. Bij dat besef (de aanpak dat vooral het liedje essentieel is) begint het namelijk. Misschien zien ze dit in doordat de meiden zo goed scoorde bij de jury’s (die vooral op professionaliteit stemde) maar slecht scoorde bij de televoting (die vooral voor een catchy liedje valt, naast de performance etc)?
De eerdere aanpak ‘dat kwaliteit belangrijk is’ (uitspraak ‘we gaan voor kwaliteit’) is gewoon té selectief gefocust. Gebaseerd op een illusie dat je het met talent en kwaliteit (van de betreffende artiest) wel redt. Nee, het liedje zelf is (vooral) essentieel. (Begrijp me niet verkeerd, iemand moet wel enig talent en kwaliteit hebben natuurlijk, maar ‘een A naam’ (lees: vaak met bijkomende eisen, en kans op een flut liedje naar hun eigen smaak, zoals bij de meiden en Treintje dus gebeurde…) is niet nodig. Er zijn ook onbekendere artiesten met kwaliteit.)
Kortom: je zult dus naar beide moeten kijken, kwaliteit van compositie en artiesten en de kans dat het aanslaat bij het publiek. Want omgekeerd (hoog scoren bij televoters en laag bij jury’s is natuurlijk ook voorgekomen en brengt een inzending ook niet een top 5 resultaat.
Voorbeelden: Zoë uit Oostenrijk, de jodelact uit Roemenië, Frankrijk dit jaar, Het is ook niet altijd te voorspellen hoe een liedje valt bij kijkers. Ook niet omdat er factoren zijn die de uitslag kunnen beïnvloeden, zoals startvolgorde. Er zijn voorbeelden bekend van inzendingen die met een goede startvolgorde in de semi hoog scoorden bij kijkers, en in de finale met een slechte startpositie of soortgelijke nummers ineens heel laag eindigden. Voorbeelden: Reunion 2004, Friends in London(?), Denemarken. Die kelderden in de finale heel erg bij televoters en zaten dan ook in het begin van de startvolgorde. Het kan zijn dat dit ook met OG3NE gebeurd is, daar ze in de semi zowel bij jury’s als bij kijkers in de top-10 stonden. En Portugal 2017, er waren 2 maanden voor het festival maar weinigen die voorzagen dat juist dit nummer een televotingkanon zou worden. Als het AD al de jwaarheid spreekt, is het voor Cornald Maas met de kennis van nu natuurlijk makkelijk om te zeggen dat hij het altijd al heeft gedacht dat het liedje niet geschikt was, blablabla, maar de werkelijkheid ligt altijd gecompliceerder. The Common Linnets werden in de aanlooptijd naar het ESF hier in Nederland afgebrand, omdat ‘geen televoter voor zo’n saai liedje stemt’.
Mee eens. Er spelen meer factoren mee dan alleen het liedje en professionaliteit. Een goede start volgende daarin tegen is handig maar niet per se essentieel voor slaging van kansen, er zijn immers ook voorbeelden van inzendingen die een slechte startpositie hadden maar desondanks hoog eindigden (Bulgarije was bijv pas als voorlaatste aan de beurt maar werd 2e, of België in 2016 die als 1e moest optreden maar 10e werd. Idem dito voor Oekraïne, in 2014 die als 1ste moest starten maar 6e werd) het is absoluut voordelig/handig een goede startvolgorde, maar soms overdrijft men n.m.i wel een beetje dat ook dat ‘heel belangrijk kan zijn’.
Achteraf is inderdaad makkelijk praten, daarom vind ik ook dat ze, als ze dat vonden, direct hadden moeten ingrijpen en hen aan de kant hadden moeten schuiven. Je kunt betreuren dat ‘je genoegen moest nemen met een liedje waar je niet laaiend enthousiast over was’ maar ja, ze hebben toch echt zelf genoegen genomen met minder. Had dat dan niet gedaan. En inderdaad: de hoge positie van Ilse en Waylon hadden velen niet verwacht. (Al moet ik wel zeggen: het liedje klonk pas na meermaals luisteren goed, dus ergens snapte ik de collectieve allereerste reactie op het liedje wel.)