Israël wint Eurovisie Songfestival 2018; Nederland 18e

Dit vind je misschien ook leuk...

310 reacties

  1. Sake schreef:

    Volgend jaar Iris Kroes, met harp. Topzangeres ook.

    • Peter & Wim1970 schreef:

      Nooit van gehoord, ken alleen Neelie😂

      • Sake schreef:

        Ha,ha,ha,Neelie Smit Kroes, ok, die is er inderdaad ook. Iris heeft The Voice Of Holland indertijd gewonnen. Superzangeres met harp!

  2. Maarten schreef:

    Trouwens ik denk dat Israël gewonnen heeft door ook een goede start positie te hebben in de finale. Die was in de halve finale toch minder en toen won Cyprus. Start positie maakt dus wel uit denk ik.

    • Good-Riddance schreef:

      Je theorie klopt niet. Vorig jaar moest Oekraïne, net als Netta, optreden vanaf de 22e plek… ze werden echter 24e. Bovendien won Israël wel degelijk de halve finale, Cyprus werd 2e. Misschien maakt de startpositie minder uit als men soms denkt, een aantal feitjen:

      Oostenrijk moest (bijv) als 5e maar won de jury-vote! Cyprus won Daarnaast moest Italië als laatste optreden (en men zegt weleens dat ‘een late startpositie’ voordelig is) maar ze scoorde slecht bij de jury’s. En Oekraïne moest als 1ste… maar die werden desondanks toch 7e bij de televoting. Net als in 2014 toen Oekraïne ook als 1ste moest, maar ze werden 6e. België moest in 2016 ook als 1ste, maar die werden 10e. Iemand die als 1ste moest maar won, kan ik echter niet vinden.

      Over het algemeen daarin tegen… hebben landen in de top 10 (vaak) vooral latere startposities dus het lijkt uit te maken, maar wat een onzin, als een liedje goed is, is een inzending goed. Dat onthoudt men dan wel.

      • Good-Riddance schreef:

        Wat men trouwens vergeet is dat er 26 landen optreden, kortom: er zijn überhaupt in beginsel al relatief méér latere startposities dan vroege startposities, de kans is dus sowieso überhaupt in beginsel al statistisch groter dat er meer late startposities in de top 10 komen.

      • Maarten schreef:

        In de semi had Israël niet de meeste stemmen van de televoters gehad en ja ik weet dat er in de finale meer landen stemmen. Toch denk ik dat het wel uit maakt. Heeft wel te maken met het nummer natuurlijk.Ik kijk hier voor niet naar andere jaren.

      • Peter schreef:

        Je vergeet dus 1975 toen wij wonnen…als 1e op

      • Good Riddance schreef:

        @ Peter: Ik bedoel qua vrij recente winnaars. Sinds de jaren dat er meer dan 40 landen meedoen, zeg maar. In 1975 deden nog maar 19 landen mee.

    • ed gentenaar schreef:

      vroeger hebben meer landen gewonnen die moesten begingen nederland in 1975 engeland in 1976 en zweden in 1984 waren als eerste aan de beurt

      • Martijn schreef:

        De 2e startplek is de enige plek die nog nooit een winnaar heeft opgeleverd, daarom noemen ze dat de verdoemde plek.

      • Good-Riddance schreef:

        Maar nu doen er 43 landen mee, toen 19 landen.

  3. John schreef:

    Als je baar esc tracker kijkt heeft waylon het goed gedaan zosel i tunes en Apple hier klopt echt iets niet ?

  4. JoeyW schreef:

    Sommige dingen aan de uitslag vind ik toch verrassend:

    – Frankrijk op de 13de plaats gestrand. Hun eindresultaat had ik echt véél hoger ingeschat!
    – Portugal op de laatste plaats. Zo onverdiend! De Portugezen hebben hun overwinning gehad en zijn nu meteen weer terug bij af. Volgend jaar zullen ze wel weer in de halve finale blijven steken…
    – Noorwegen: winnaar van de tweede halve finale en in de finale totaal door het ijs gezakt. Hoe kan dat?!
    – Bulgarije, mijn nr. 43 van dit jaar, vreesde ik in de top 5 te zien eindigen, maar ben blij dat dat gejengel is afgestraft. Die 14de plaats zal na 2016 en 2017 een fikse teleurstelling voor ze zijn!
    – Albanië was door velen vooraf al afgeschreven voor een finaleplaats, dus de 11de plaats in de finale vind ik verrassend hoog.
    – Australië werd volledig te kijk gezet door de televoters. Mogen ze nu volgend jaar ook weer meedoen? Ze hebben nu geen succes geboekt en geen top 10-plaats behaald om een eventuele nieuwe deelname weer te rechtvaardigen.
    – Wat me ook opvalt: Denemarken kreeg twee keer 12 punten van Hongarije, de Zwitserse televoters gaven 12 aan Servië, en de Russische jury en televoters gaven allebei 12 punten aan Moldavië.
    – Na het incident bij SuRie schoot het VK opeens omhoog in de peilingen. Verwachtte men dat zij een hele berg sympathiestemmen zou krijgen? Wellicht heeft ze wel net een paar extra puntjes gekregen waardoor ze niet op de laatste plaats is beland? (Dat zullen we nooit weten natuurlijk).
    – Had Nederland mogen stemmen in de eerste halve finale, dan was België zeer waarschijnlijk wel doorgegaan naar de finale. Ze had 18 puntjes extra nodig gehad, en ik denk dat Nederland haar er minimaal 20 had gegeven.

    • Lola - ALOGTONIA! schreef:

      Hollandse trost: Waylon & the Black Petes….

      Ja met je 18e plek wordt je ook te kijk gezet door de rest van Europa!
      Wat een AFGANG!!

    • Martijn schreef:

      Gelukkig deed Australië het eens stuk beter. Australië is laatste geworden bij de televoting, dat zegt toch genoeg, niet? De televoters willen Australië niet op het songfestival.

  5. Roel schreef:

    We hebben afgelopen jaren al veel gezien: Schaatsen ballonvaren, roeien, breien, koekbakken en dat alles in regen, sneeuw, mist, storm en vuur. Hele bouwsels worden op het podium gesleept waar je in, op en achter kan. Het kan draaien, het kan branden. De BBC waarschuwt ons bovendien bij elk nummer voor risico op epileptische aanvallen vanwege de stroboscoop…

    En ooit..ooit was er een groot orkest met zingende deelnemers….totdat iemand begon met een verkleedpartij…dat hadden ze gelijk moeten verbieden!

    • Martijn schreef:

      Zolang zelfs de jury op kermisinzendingen stemt, zal er niks veranderen. De jury’s zouden dit soort inzendingen moeten negeren.

  6. GerardMartin schreef:

    Die jury’s hebben er net zo veel verstand van als jij en ik.

  7. Placide schreef:

    Het was ondanks dat Israël onterecht heeft gewonnen en daarnaast de vreselijke presentatie van die vier domme mutsen een songfestival avondje waar zoals bijna ieder jaar nog lang over nagesproken zal worden.
    Jammer dat bijvoorbeeld Oostenrijk en Zweden het bij de televoters niet hebben gered, want dat zouden terechte winnaars zijn geweest. Kwaliteit wordt zoals zo vaak op het ESF niet beloond en dat is jammer. Hopelijk volgend jaar beter.

  8. Good-Riddance schreef:

    Voor de geïnteresseerden, altijd interessant om te checken achteraf… hoe (individuele) juryleden gestemd hebben, hier het stemgedrag van de Nederlandse jury: https://eurovision.tv/event/lisbon-2018/grand-final/voting-details/the-netherlands

    Interessant dat Duitsland 12 punten kreeg van de Nederlandse jury, terwijl eigenlijk maar 2 juryleden Duitsland ook echt op 1 hadden gezet (Sharon en Lesley) de andere juryleden hadden echter allemaal een andere nummer 1, vandaar waarschijnlijk dat de 12 punten alsnog op Duitsland uitkwamen. De soms grote verschillen van hoe individuele juryleden stemmen zijn ook altijd interessant. Zo zette Arno Bulgarije op 9 terwijl Lesley het op 19 zette. En zo zette 2 juryleden Ierland op 8 terwijl Sharon het op 24 zette. En zo zette 2 juryleden Spanje op 6 terwijl Arno het op 18 zette. En dan het grootste verschil: zo zette Rick Israël op 1 terwijl Lesley het op 18 zette.

    En dat zijn geen uitzonderingen hé, bij zowat alle jury’s zitten er verschillen tussen. Een jurylid van Australië zette Tsjechië op 1, terwijl een ander het op 25 (voorlaatste dus) zette!

    • Good-Riddance schreef:

      Wat niet wegneemt dat jury’s over het algemeen wel ongeveer hetzelfde stemmen hoor (er zijn ook jury’s waarvan alle juryleden dezelfde nummer 1 hadden, zoals in België en Duitsland) maar soms zitten er ook grote verschillen tussen. Het toont aan dat ook juryleden een subjectieve eigen smaak hebben, en “een vakmatige beoordeling” dús echt geen objectiviteit garandeert. Muziek blijft een kwestie van smaak. Al toont het gelukkig tevens aan dat men onafhankelijk stemt i.p.v eventuele beïnvloeding door stemgedrag van andere juryleden. Goed dat de EBU transparantie (van hoe gestemd word) vrijgeeft!

    • Maarten schreef:

      Ik vind het nog altijd vreemd dat mensen in de jury niet met elkaar mogen overleggen en dat er dan gewoon 1 top 10 uitkomt in plaats van ieder jury lid afzonderlijk stemt. Het is toch een jury.

      • Good Riddance schreef:

        Het probleem is dat het dan niet onafhankelijk gebeurd.

  9. Lola - ALOGTONIA! schreef:

    If Eurovision is a circus… ?
    Then Waylon is clearly one of the trained monkeys.

    • Nordman schreef:

      Hoe gaat het met je grote vriendin Jessica Mauboy? Is nog lager dan Waylon geëindigd. Pijnlijk 😛

      • Martijn schreef:

        Dat is pas een afgang, haha. Laatste worden bij de televoters, LOL

  10. Lola - ALOGTONIA! schreef:

    If Eurovision is a circus… ?
    Then Waylon is clearly one of the trained monkeys.

    P.s.: Wim1970 = RACIST!!

    • Martijn schreef:

      Why is Wim a racist? You can’t love anyone, right? Do you love everybody? You are racistic as well about the Dutch.

      • Martijn schreef:

        How can Wim be a racist? He has got a Greek boyfriend. Maybe you have to look in a dictionary what racist means.

  11. jos schreef:

    ik hoorde dat er div artiesten in de rij staan voor volgend jaar mee te willen doen .
    al bekend wie ?

    • Good Riddance schreef:

      Eerst voor een mega goed liedje zorgen! Dan pas de rest. Dat artiesten zich maar eerst met een fenomenaal goed liedje melden bij de selectiecommissie, en de artiest die aankomt met het beste liedje, word dan gekozen. Of zoiets dergelijks. Of dat ze eerst top producers liedjes laten maken, en dán pas de artiest.

      • Good Riddance schreef:

        Aan de andere kant weet ik nou niet bepaald of de selectiecommissie in staat is om te beoordelen wat een goed liedje is en goed kan inschatten wat scoort. Daarom: mensen in de selectiecommissie die een aantoonbare kijk hebben op wat tegenwoordig scoort.

      • dick schreef:

        Ook met dit concept hebben we bij AVROTROS geen goede ervaringen, moet ik soms nog refereren aan Shalalie blablabla van S?

  12. Nico en Sanne. schreef:

    Wim1970 says:
    14 mei 2018 om 21:04

    Het zit je niet lekker mijn eerdere reactie, en daarom ga je dit soort dingen zeggen. Of je bent gewoon gefrustreerd dat je favoriet niet gewonnen heeft. Laten we Rusland, Armenie, Azerbeidzjan en Georgie dan ook verbannen, die landen liggen niet volledig in Europa. Israel is tenminste nog lid van de EBU en mag het ook organiseren. Australie mag het geeneens organiseren als het wint.

    Rusland ligt gedeeltelijk in Europa en gedeeltelijk in Azie.
    Moskou ligt in het gedeelte van Europa and Rusland = lid van de EBU.

    Armenie, Georgie en Azerbaijan liggen nog juist in Europa en op de grens van Azie en Midden oosten.
    Deze 3 landen zijn lid van de EBU.

    Australie was lang geleden een kolonie van UK.
    Australie is ook lid van de EBU en als het ooit wint mag Australie het niet organiseren, maar Australie mag wel een Europees land aanduiden en het daar mede organiseren.

    Wat kan die Wim1970 preuts zijn !!!!

    • Good Riddance schreef:

      Al dat gedoe steeds van ‘Een hoop landen die meedoen zijn niet eens Europees, dus waar slaat het op, verbannen die landen!’ wat maakt het überhaupt uit?

      Misschien zouden mensen zich eens moeten verdiepen in wáárom het Songfestival ooit ontstaan is… vanuit die oorsprong hoort het eigenlijk alleen maar mooi te zijn dat óók landen buiten Europa mogen meedoen. Het Songfestival is ooit bedacht door een Fransman, mede om verbintenis tussen landen na de oorlog te creëren. Dus uitsluiting op basis van waar je vandaan komt, gaat juist tegen de oorspronkelijke Songfestival gedachte in. Van mij zou zelfs een wereld Songfestival mogen! (Al besef ik ook wel dat dat niet reëel is, dat is ondoenbaar zoveel voorrondes krijg je dan… maar ja, alleen maar goed, dan is het Songfestival tenminste het hele jaar door haha!)

  13. Lola - ALOGTONIA! schreef:

    Had het songfestival aanstaand weekend plaatsgevonden, dan had Israël niet gewonnen.

    • Nico en Sanne. schreef:

      Dat is heel juist wat u zegt.
      De staat Israel weet nooit van iets als er iets gebeurt in die regio.

      • Martijn schreef:

        Ik zal altijd pro Israël zijn, wat er ook gebeurt. Het land heeft het recht om zich te verdedigen.

      • Remco Berg schreef:

        Ik ook. Hoe naar de situatie ook is. Een land mag en moet zich verdedigen. Israël heeft net als ieder ander land het recht te bestaan (en om ook fouten te maken). Waarom niet net zoveel kritiek op andere landen die veel meer slachtoffers maken? Blijkbaar toch met twee maten meten..

      • Wim1970 schreef:

        Mee eens, Israël is altijd de kwaaie pier, lijkt wel. Zulke lieverdjes zijn de Palestijnen ook niet.

  14. Results are rigged schreef:

    Tuurlijk heeft Israel gewonnen. Hun propagandamachine draaide op volle toeren. Zaterdag constant berichten op grindr “VOTE ISRAEL.. VOTE NR…”.

  15. riccardo schreef:

    Zou een inzending a la die van Israël dit jaar bij ons wel geselecteerd zijn of überhaupt als kansrijk opgemerkt? Als je wilt winnen zul je als team moeten kunnen produceren met het oog op de gelegenheid of de meest geschikte selectie moeten kunnen maken uit wat er voor handen is. Smaak is niet relevant. Kwaliteit is op verschillende manieren uit te leggen.
    Je kunt ook relevante artiesten uitnodigen, in onderling overleg een nummer kiezen, een beetje stagen en maar hopen dat het goed valt.
    Dat blijven toevalstreffers.

    Het nummer van Oostenrijk is in eerste instantie gepresenteerd bij de BBC. Die zagen er niks in.. iets met een capabele commissie?

    • Good Riddance schreef:

      Dit is dus exact hetgeen wat ik steeds zeg! Delegaties balen als ze niet scoren, terwijl ze het toch echt aan zichzelf te danken hebben. Selectiecommissies zijn cruciaal, en ik pleit voor een nieuwe, aangezien ze (ondanks falen eerdere jaren) nog steeds geen nieuwe aanpak hanteerde, dus dat biedt geen basis voor hoop dat ze dat nu ineens wél doen. Volgend jaar wéér carte blanche waarschijnlijk. En dan weer achteraf balen als we laag eindigen bij de televoters!

      Aan de andere kant, eerlijk is eerlijk: Israël eindigde ook vaker onderaan hé. Dus dat die selectiecommissie het daar altijd goed zag, is een illusie. Toch wonnen ze dit jaar. Dus ook als een selectiecommissie een verkeerde methode hanteert (intern vaak het verkeerde liedje geselecteerd word) kan er soms sprake zijn van puur geluk dat het één jaar ineens een toevalstreffer is. Dan kan, ondanks dat de selectiecommissie het fout doet, dus ook bij NL gebeuren.

      • Good Riddance schreef:

        Daarbij wel gezegd: vorig jaar hield een Israëlische publieke omroep (die doorgaans het SF uitzond) op met bestaan, wellicht dat er dit jaar dus sprake was van een nieuwe omroep (dan wel nieuwe selectiecommissie en nieuwe aanpak) in Israël. En was dat dus wél cruciaal. Moeten we eens nazoek naar doen. Misschien moet het in NL dus ook gewoon naar een andere omroep gaan i.p.v de AVROTROS. Zouden ze bij een andere omroep niet beter verstand van muziek hebben? Maar ja, het gaat niet om de omroep, maar om de toevallige mensen in de selectiecommissie, hun aanpak etc.

      • riccardo schreef:

        Ik denk ook wel dat er meerdere wegen zijn die naar Rome kunnen leiden. Het is niet gezegd dat de ene methode beter zou werken dan de ander. Eerst een nummer en daar een artiest bij of een bestaande act met een eigen nummer. Het kan allemaal.
        De basis is inderdaad dat je mensen moet hebben die aan de vooravond in een nummer of bij iemand de hit potentie naar Songfestival 2019 normen willen en kunnen zien. Of met behulp van de mogelijkheden kunnen ontplooien en aansturen op om er een winnaar van te smeden. Ervaring speelt ook mee.
        Verder denk ik ook dat je met een ambitieus verjongd team met creatieve en commerciële mensen uit de business meer interesse voor deelname en samenwerking uit onverwachte en meer zwaargewicht of vernieuwende hoeken kunt kweken. Ze zoeken het naar mijn idee soms onnodig moeilijk en tegelijkertijd iets moeilijker kan best als de verpakking goed is.

        De mate van succes is beïnvloedbaar maar nooit te garanderen. Dat houdt het spannend.

      • Good Riddance schreef:

        Mee eens. Sowieso is inderdaad niks een garantie voor succes, maar je moet i.i.g je uiterste best doen om dat het wél te laten zijn. In de selectiecommissie zitten momenteel: Jan Smit, Cornald Maas, Daniël Dekker en dan nog AVROTROS directeur Eric van Stade. Hebben die verstand van wat scoort? In de docu met Waylon zag je ook een stukje van de luistersessie voorbij komen.

      • riccardo schreef:

        Ik denk dat Cornald wel snapt wat voor Eurovisie wel of niet werkt. Misschien dat hij ook wel op eigen muzikale smaak vaart. Voor show elementen of ‘kermisattracties’ zijn andere mensen.

        Dit jaar was de uitkomst Waylon, perfect, met in genre voor ESF publiek een lastiger nummer. Robbert-Rotterdam heeft het ergens prima neer geschreven. Teveel hobbels die genomen moeten worden om het grote publiek te bereiken want als act van begin af aan niet goed in de Eurovisie markt gezet. Daar ging veel verkeerd. Zo’n of een commissie, know-how?, moet daar in een vroeg stadium veel duidelijker op sturen en in kunnen adviseren.

  16. RobFinland schreef:

    Het wordt tijd voor een echt groots aangepakt Nationaal Songfestival.

  17. riccardo schreef:

    NSF veel twijfel. Wel het voordeel dat je deelnemers gelijk op een groot podium ziet, waarschijnlijk.

  18. RobFinland schreef:

    Een groots Festival, echt goede muziek/songs. Gevestigde namen, maar ook groot onbekend talent. Pomp er geld in, veel geld. Betrek buitenlandse producers, schrijvers. Beloon deelnemers met alle media promotie, goed voor hun carriere als ze niet winnen. Zorg voor een echt goede vakjury ( geen Beetje Bekende Nederlanders); betrek de televoters. Zorg dat er 8 deelnemers zijn, allemaal Top Talenten! Noem de show The Dutch Victory .

    • GerardMartin schreef:

      Je kan het het ook “de Nederlandse overwinning” noemen, waarom moeten al die programmatitels tegenwoordig in het engels??👎

  19. xxx schreef:

    M.b.t. de eer aan de orde geweest zijnde discussie over het stemmen van de diverse juryleden:

    Krijgen de juryleden instructies waarop gelet dient te worden? Ik denk aan:
    -Melodie
    -Tekst inhoudelijk
    -Arrangement
    -Zangkwaliteit(en)
    -Het optreden
    -Past de act bij het lied (geen domme kermis om de kermis)
    etc.

  20. Good Riddance schreef:

    Voor de geïnteresseerden, hier alle individuele juryleden die Waylon 12 punten gaven:
    Want dat Nederland van de jury’s geen 12 punten ontving, wil niet automatisch zeggen dat er geen individuele juryleden zijn die Waylon 12 punten hebben gegeven. Er zijn (in de finale) 5 juryleden geweest die Nederland op 1 hadden gezet.

    Juryleden die Nederland (in de finale) op nummer 1 hadden gezet:

    Een jurylid (Monika Ballwein: zangeres, vocale coach, producer) uit Oostenrijk.
    Een jurylid (Gabi Cotabiţă: muzikant) uit Roemenië. (Grappig, want in de halve finale zette hij Waylon echter op 2.)
    Een jurylid (Tijana Milošević: orkest/concertmaster) uit Servië. (Ook zij zette Waylon in de halve finale echter op 2.)
    Twee juryleden (Denys Zhupnyk, radio host/acteur/zanger en Alloise, artiest) uit Oekraïne. (Denys zette Waylon ook in de halve finale op 1, Alloise zette echter op 2 in de halve finale.)

    Dan de individuele juryleden die NL op nummer 26 (de laatste plek dus) hadden gezet in de finale:

    Een jurylid (Tunzala Qahraman, jazz zanger) uit Azerbeidzjan. En een jurylid (Lesique, muzikant, producer) uit Kroatië.

    • Good Riddance schreef:

      Dan de halve finale. Juryleden die NL op nummer 1 hadden gezet, in de halve finale:
      Een jurylid (Spira, rapper/artiest) uit Noorwegen. (In de finale zette hij hem echter op 2.)
      Een jurylid (James Karácson, composer, gitarist, zanger) uit Hongarije. (In de finale zette hij Waylon echter op 17… bizar!)
      Een jurylid (Valts Pūce, muzikant, producer) uit Letland. (In de finale zette hij Waylon echter op 9.)
      Een jurylid (Denys Zhupnyk, radio host/acteur/zanger) uit Oekraïne. (In de finale zette hij hem echter op 1.)

      En dan de Juryleden die NL in de halve finale als laatste hadden gezet:
      Een jurylid (Sandro Comini, conductor) uit Italië. (In de finale zette hij Waylon echter op 11.)

      In totaliteit betekent dat (de halve finale en finale al met al tezamen) dat 8 (individuele) juryleden Waylon op 1 hebben gezet en 3 juryleden die Waylon als laatste zette.

      • peter31 schreef:

        Leuke informatie! Bedankt. Zo zie je maar dat jury’s ook heel verschillend beoordelen. Wel leuk dat Waylon van sommige de volle 12 punten kreeg.

      • Good Riddance schreef:

        Ja, altijd interessant om achteraf te checken! Ik heb ook gekeken hoe goed Waylon overall scoorde bij de jury’s. Aantal juryleden die Waylon in de top 5 plaatste in de finale: bij 41 juryleden (van de 215 juryleden) scoorde Waylon in de top 5. Dus we eindigde in de top 5 bij (bijna) 20% van de jury’s.

        Aantal juryleden die Waylon in de top 10 plaatste in de finale: bij 87 juryleden (van de 215 juryleden) scoorde Waylon in de top 10. Dus we eindigde in de top 10 bij zo’n 40% van de jury’s.

      • Esmee schreef:

        @Good Riddance. Heel leuk om te lezen allemaal. Bedankt dat je het voor ons hier neerzt!
        Die 18e plaats voor Nederland komt zo toch wel in een beetje ander daglicht te staan.
        Het was niet zo dat ‘iedereen’ hem ‘maar’ zo’n beetje op de 18e plaats heeft gezet. Er is wel degelijk waardering en interesse geweest, alleen niet bij het overgrote deel van de jury’s of de televoters. Diegenen die Waylon weinig of geen punten gaven, doen een totaal-positie natuurlijk flink dalen. Dat is dan niet anders.
        Het zou pas echt vervelend zijn geweest als Nederland helemaal nergens punten had gekregen en de finale niet eens zou hebben gehaald.

      • Esmee schreef:

        neerzt = neerzet

      • Good Riddance schreef:

        @ Esmee: you’re welcome! Er zitten inderdaad soms interessante feitjes tussen als je het stemgedrag achteraf concreet gaat checken!

        Blijf het wel bizar vinden dat James uit Hongarije hem in de halve finale op 1 zette maar in de finale slechts op 17. Dat juryleden soms in de halve finale anders stemmen dan in de finale valt te verklaren omdat er in de finale alle andere liedjes van in die andere halve finale bijkomen + de liedjes van de big 5 landen en het thuisland (is dus in totaal 16 nieuwe liedjes) en tja, als je die liedjes beter vind, dan kan het zomaar dat je je top 5 in de halve finale, ineens veel lager beoordeelt. Dat zou het dus kunnen zijn (zeker omdat het exact klopt: er komen 16 nieuwe liedjes bij en Waylon gaat ineens van de 1ste plek naar plek 17…) klopt dan exact, zou je denken. Echter, daar heeft het niet helemáál alleen mee te maken want van de 16 liedjes die erbij kwamen, beoordeelde hij 11 hoger dan Waylon. Voor de rest waren het allemaal liedjes uit die eerdere halve finale, die hij ineens hoger dan Waylon beoordeelde.

        In de halve finale zette hij (bijv) Denemarken op 13 (terwijl hij Waylon op 1 zette) terwijl hij Denemarken in de finale op 1 zette en Waylon op 17. En zo zette hij Moldavië in de halve finale op 16 (terwijl hij Waylon op 1 zette) terwijl hij Moldavië in de finale op 2 zette en Waylon op 17. En zo zette hij Australië op 3 in de halve finale (terwijl hij Waylon op 1 zette) terwijl hij Australië in de finale ineens op 7 zette, terwijl Waylon op 17. En Noorwegen, die hij op 4 zette (lager dan Waylon dus) maar Noorwegen ineens hoger in de finale zette dan Waylon, 12 versus 17. En zo zette hij Slovenië op 17 in de halve finale (terwijl hij Waylon op 1 zette) terwijl hij Slovenië ineens onder Waylon zette in de finale (16 versus 17)

        Over het algemeen zijn verschillen te verklaren door de andere liedjes die erbij komen en/of een veranderende mening, maar inzendingen zó verschillend beoordelen binnen 2 dagen tijd maakt het bijna ongeloofwaardig. Je kunt natuurlijk altijd iets leuk vinden en dat je mening veranderd, maar dat je je absolute topfavoriet die je op 1 zet binnen 2 dagen opeens als 17e beoordeelt is opvallend. Het ding is ook dat hij diverse inzendingen zo anders beoordeelde. Zijn nummer 1 in de finale, stond eerst op 13. En zijn nummer 1 in de halve finale, stond ineens op 17.

    • Good Riddance schreef:

      Dat Waylon in de halve finale wellicht een beter jury optreden had, kan wellicht een verklaring zijn (maar dan zouden die andere inzendingen dat ook moeten hebben gehad, die hij zo anders beoordeelde?) daarnaast zette een ander jurylid (Denys) Waylon zowel in de halve finale als in de finale op 1, dus ik denk niet dat het daar aan ligt.

      • Esmee schreef:

        Ja ik vind het ook bizar hoe James uit Hongarije heeft gestemd. Volgens mij heeft die man lukraak maar wat zitten doen.

  21. Will Geerts schreef:

    Australie heeft geen buren, wat logisch is gezien ze zelfs niet in Europa liggen. Wat doet Australie eigenlijk al jaren op het Songfestival buiten dan als geldmachine dienen voor de EBU en een plaats opeisen in de finale dat anders naar een Europees land gaat ? Vorig jaar kreeg Australie trouwens ook weinig televotepunten. Het is niet omdat de EBU het geld van Australie wil dat de Europese kijkers Australie willen. Afbollen, zou ik zo zeggen !

    • RobbieR schreef:

      De eerste 2 jaren ging het wel goed met de televoters.
      Onzuivere zang werd afgestraft.

  22. Wim1970 schreef:

    Wil de echt Lola nu opstaan?

  23. Martijn schreef:

    Nee, ze wordt steeds agressiever. Ik vraag me ook af wat ze nog in Nederland doet, ze geeft alleen maar af op Nederland, niks deugt hier.

  24. anja schreef:

    Toch jammer dat het met Outlaw in Em niet gelukt is om hoog te eindigen.
    Ik blijf het een mooi nummer vinden.

    • Esmee schreef:

      De muziek vind ik nog steeds hartstikke lekker, maar dan wel de lange versie zoals bij DWDD. Met scheurende gitaren.
      (Tekstueel zou ik mijn aanmerkingen kunnen hebben, maar dat laat ik maar voor wat het is.)

  25. gj schreef:

    Drama.

  26. RobFinland schreef:

    Wauw! De nieuwe single van Glennis Grace is Top: Walk On Water. Ik zou zowiezo met deze Dame in gesprek gaan voor 2019!

    • GerardMartin schreef:

      Nee aub niet, deze schreeuwbek heef haar kans gehad.

    • Good Riddance schreef:

      Die zingt vaak ballades en ballades scoren (over het algemeen) niet zo goed op het Songfestival…

      • robbert-rotterdam schreef:

        Dat is dus niet waar. 2014, 2016, 2017 winnaars alle ballades. In 2014 hele top 3 ballades

    • Nordman schreef:

      Ik vind Glennis Grace een goede zangeres maar Walk on water vind ik een nogal kleurloos nummer, vrij zwak ook. Ik snap niet dat ze denkt hiermee een hit te kunnen scoren.

    • Marco schreef:

      Pfff, wat een decibellen weer. Veel DB is niet persé mooi, eerder niet wat mij betreft.
      Nu gaat Glennis meedoen aan America’s Got Talent, onbegrijpelijk. Eerst deelnemen aan het ESF en dan terugstappen naar een talentenjacht…

  27. Kenny schreef:

    Waylon had gewoon in de top 10 moeten staan en niet dat kippenlied van Israel en ook niet dat huppel lied van Cyprus. 🙁

  28. Marco schreef:

    is ook om een levenslang trauma op te lopen tot het bewustzijn komen dat er mensen zijn die je de naam Lola hebben gegeven en wat moet je in Godsnaam met zo’n naam in het leven aan ?

  29. Kenny schreef:

    Er wordt gewoon gesjoemeld met de punten achter de schermen. En ik denk ook dat hier en daar mensen worden omgekocht. Dus een 18e plek voor Waylon is veel te laag en een 1e plek voor Israel is veel te hoog.

    • robbert-rotterdam schreef:

      ik vond die 18e plaats voor Waylon precies goed. Hij had een aardig liedje, dat door de vreemde en onbegrijpelijke staging niet door het publiek werd opgepikt. Waylon wijtte dat aan het volk dat hem niet begreep, maar de artiest moet zorgen dat het volk het begrijpt.

  30. ed gentenaar schreef:

    en heeft israel al gedacht over de datums in 2019 en heeft de nieuwe omroep genoeg geld om 2 weken lang de deelnemers tehuisvesten en ze goed te beveiligen en een hal waar het kan plaatsvinden als de finale op 4 mei is doet nederland niet mee in 2019 en later in mei zit men met de finales van de europa cups voetbal en ze hebben in israel in de maand mei veel gedenk dagen waar geen muziekprogama in past

    • Serge schreef:

      21-23-25 mei

      • Nico en Sanne. schreef:

        Het zal niet doorgaan in Israel.
        Het land is te gevaarlijk, en kan geen 100 % garantie’s geven voor veiligheid op het moment zelf.
        Allerlei aanslagen in de buurt en daar houd de EBU rekening mee.

        Het zou wel eens naar Cyprus kunnen gaan het Songfestival.

        Of terug naar Nederland zoals in 1980.
        In 1979 heeft Israel gewonnen en in 1980 heeft Nederland het georganiseert inplaats van Israel.
        Toen van Israel niet veilig genoeg.

      • Remco Berg schreef:

        Nee, dat het festival in 1980 in Nederland werd gehouden had niets met de veiligheidssituatie in Israël te maken. Enkel een financiële reden; het geld bij IBA was op. Israël kan zeker wel de veiligheid garanderen volgend jaar. Dat is nou iets dat je de Israëliërs wel kan toevertrouwen. Ik heb mij nog nooit onveilig gevoeld in Israël.

  31. Jan de Taalregelman schreef:

    Israël wilde aanvankelijk het festival van 1980 aan het Meer van Galilea houden maar trok ineens alles in omdat het organiseren van het festival te duur was.Ik denk niet dat er net zoals in Noorwegen, Portugal en Oekraïne er in Israël ineens iemand die er niet hoort op het podium verschijnt.

  32. RobFinland schreef:

    Caro Emerald 2019

  33. Tippy2 schreef:

    GEEN Caro Emerald 2019

  34. Arie schreef:

    Van mij mag hij wel: http://youtu.be/opgs_OrMQTw Pete Philly

  35. Ian Smith schreef:

    Laat de selectiecommissie nu maar lekker beslissen. Ze weten wat ze doen: de laatste jaren zijn ze telkens buiten de Top 10 geëindigd en de televoters laten Nederland al helemaal links liggen. Laat het dus lekker over aan de professionals aub !

  36. Will Geerts schreef:

    En ondertussen zakken de Eurovisiesingles als sneeuw voor de zon weg in de hitparades volgens esctracker. Daarmee heeft het Songfestival 2018 zichzelf maar eens opnieuw bewezen als een totaal irrelevant circusevenement voor homo’s. Het kon zich op die manier ook geen betere winnaar wensen eigenlijk. Denk toch niet dat de omroepen in zoiets veel geld gaan investeren in de toekomst, je ziet nu al de debudgetering van dit non-event.

    • Tippy2 schreef:

      Will Geerts, als je het zo niets vindt wat zoek je dan op sites als deze?