Israël wint Eurovisie Songfestival 2018; Nederland 18e

Dit vind je misschien ook leuk...

310 reacties

  1. Ram schreef:

    Laat Anouk weer een nummer schrijven!

  2. Maarten schreef:

    Jammer dat Israël gewonnen heeft. Het scoorde goed bij de jury’s en de televoters en dan ben je dus de terechte winnaar. Sorry voor de mensen die het hier steeds hebben over dat het totaal plaatje perfect moet zijn. Klopt dus niet helemaal naar mijn mening want zo goed zag de act er bij Israël nu ook weer niet uit. Vond het best rommelig. Voor dit nummer is dat wat minder erg. Lastig wat we volgend jaar zouden moet gaan sturen. Ik denk toch weer een wat rustigere song past toch beter bij ons.

    • riccardo schreef:

      Nee hoor, beats per minute moeten we hebben, nou ja die kant uit ; )

    • Lola schreef:

      Gelul! Israel was gewoon goed!

    • robbert-rotterdam schreef:

      En daar heb je het al. Dan ga je rationaliseren wat voor nummer het precies moet worden. Je hebt er niets aan om dit van tevoren precies vast te willen leggen. Dit jaar was dat ook: ‘Waylon heeft een pittig nummer en dus zullen we opvallen, wat fijn dat we eindelijk eens een energiek nummer insturen’. En daarom moeten we nu iets rustigs sturen? Kan, maar daar moeten ze zich niet op vastleggen. Je moet goed zijn in zijn soort, met een act die klopt en begrijpelijk is.

  3. Michael schreef:

    Totaal plaatje moet perfect zijn, maar als je weken voor het songfestival al zoveel views hebt en het nummer al ik weet niet hoevaak gedownload is kan het het lijden om geen perfect totaal plaatje te zijn

    • Maarten schreef:

      Ben het niet met je eens hoe kan het dan toch dat zweden weinig van de televoters kreeg? Zweden was mijn smaak toch niet en vind ik dus wel terecht.

      De meeste horen het nummer toch voor het eerst.
      Een nummer dat echt een verhaal verteld heeft wel een goed totaal plaatje nodig. Mensen thuis letten daar toch wat minder op. Vinden ze het een leuk nummer dan stemmen ze toch wel er voor.

      • Michael schreef:

        Mensen niet onderschatten. Dat voor het eerst horen zijn niet de fanatieke stemmers. als een lied in meerdere landen voor de tijd in charts staan zegt dat echt wel wat. Elke commentator zal nog wel even aandikken dat het een favoriet is en mensen zijn en blijven kudde dieren. Zweden flink terecht na die veel te hoge jury punten! Waylon heeft mij steeds meer laten inzien dat het echt Ilse en jb Meijers verantwoordlijk waren voor het succes!

  4. Michael schreef:

    doe mij maar gewoon een keer dance volgend jaar, maar tsjah maakt ook niet uit eigenlijk… Zolang Nederland niet investeert in een goede act heeft eigenlijk niks nut..

  5. Peter schreef:

    Geen commentaar. Wederom 1 om in het rijtje slechtste winnaar ooit te hangen. Na Oekraïne 2 jaar terug, nu dus Israël. Bagger

  6. Kenny schreef:

    Zolang we hier in Nederland maar geen Rapper of een standaard pop of dance liedje sturen dan vind ik het best. 😉

  7. Jve schreef:

    Let nou maar op,Romy Monteiro gaat volgend jaar; presenteerde de songfestivalquiz met Jan Smit,heeft deze week single uitgebracht,in september komt haar cd uit..wordt nu al in de kijker gespeeld,duidelijk!

  8. gj schreef:

    Behoorlijk erg.

    Maar ja, wanneer we het dan over Waylon gaan hebben… nooit weer. Het optreden en het concept waren belachelijk ondanks zijn charisma. Volgend jaar minder Lucia Marthas en wat meer smaak.

    Ik kijk uit naar een goed halfjaar rust van deze onzin.

    • Michael schreef:

      +1 al hoewel ik zelf bij lucia Marthas heb gezeten, maar ze is in de jaren 90 blijven hangen 😂

    • robbert-rotterdam schreef:

      Ik heb geen probleem met Lucia Marthas, zolang het klopt bij het lied.
      Dit jaar werden heel veel hobbels opgeworpen. In de eerste plaats is country rock niet bepaald een bekend genre en het is niet iets wat automatisch pakt bij een doelgroep die er niet aan gewend is. Dat hoeft nog geen probleem te zijn als het op een aantrekkelijke manier verkocht wordt.
      Die dansers waren steengoed, maar zover het genre al herkenbaar was, deden ze alles teniet, omdat Waylon het daardoor te ingewikkeld maakte. Waylon had kennis die publiek niet heeft. Zoals dat crumping de outlaw is onder de dansen. Voor Waylon was alles heel logisch, maar voor de kijker was het blijkbaar toch een vreemd zooitje op het podium.
      ‘ Calm after the storm’ viel ook onder een vrij onbekend genre, maar werd in elk geval mooi gebracht, dus kon scoren.

      • riccardo schreef:

        Klopt als een bus Robbert. Maar je had niet gedacht dat hij de finale nog zou halen ; )

  9. Youri schreef:

    Jammer die 18e plaats voor Waylon maar had eerlijk gezegd ook niet veel hoger verwacht. Ik denk dat als ze de performance anders hadden gedaan dit wel geholpen zou hebben. Maar he volgend jaar beter.

    Nummer van Israel vind ik wel oke maar had liever Cyprus of Duitsland zien winnen. Ook terrecht dat Australie niet een keer in de top 10 is belandt. Live was het niet al te best.

    Zin in volgend jaar!!

  10. Gerardmartin schreef:

    Ik kan er wel mee leven dat Israël gewonnen heeft alhoewel ik het liedje niet veel soeps vond. Gelukkig won die z.g. Cypriotische sekspop uit Albanië niet, die riedel vond ik nog stukker slechter. Duitsland of Oostenrijk waren stukken beter vind ik en zelfs met Zweden of Litouwen had ik geen moeite gehad. Met Waylon’s lied had ik helemaal niks ondanks dat het een goede zanger is. De zogenaamde vakjury mag van mij weg. Voegt helemaal niets toe, laat het maar helemaal aan het volk die kiezen toch de uiteindelijke winnaar. Ernstig voorbeeld daarvan is het al eeuwig durende over en weer geven van 12 punten tussen Griekenland en Cyprus. Al zet één van de twee een zak aardappelen op het podium 12 punten zullen ze krijgen!

  11. Detlev schreef:

    Het songfestival is net als het échte leven. Soms heel oneerlijk en er gebeuren dingen die je niet wil… Toch heb ik weer genoten van dit songfestival seizoen en ga lekker blijven luisteren naar de liedjes die mij bevielen. Zoals Oostenrijk Zweden Tsjechië en Spanje.

  12. Max schreef:

    Het was weer een hele gezellige en leuke avond! Alle kritiek trek ik me niet aan, het blijft een top avond waar ik naar uit kijk! Of Israël de terechte winnaar is? Tja, het naakt mij niet uit. Mijn favorieten winnen nooit, hoewel ze dit jaar 2e werd:-)! Waylon was aardig, maar mocht naar mijn idee zelf teveel bepalen. Of de tros de ideale omroep is om dit te organiseren, vraag ik me af. Na Trijnte, O3gene en Waylon nu maar eens flink uitpakken met Romy Monteiro……ben ik bang voor! Wordt vast weer een leuk jaar op weg naar ESF 2019!!

  13. dick schreef:

    Kan wel leven met de winnaar alhoewel er vocaal op het randje gezongen werd en ik het gebruik van computerondersteunende foefjes af wijs. Vind dat EBU daar wat mee moet. Prima dat Zweder door het publiek afgeserveerd werd en heel raar dat de juries dat geweldig vonden. Oostenrijk morele winnaar wat mij betreft. Juries overigens discutabele uitslagen… kijk naar Cyprus. .. geeft Israël de 12 in de semi… in finale 0… op zijn minst gek… prima ook dat kinderpop van Rybak afgestraft is. Waylon schoot zichzelf in de voet met rare act die door weinigen gesnapt werd. Stond vocaal wel als een huis maar dat lijkt voor Nederland de standaard te worden: goede zang met matig of zelfs slecht nummer of vreemde act, terecht dat we dan zo laag eindigen. TCL was een toevalstreffer en ik zie de komende jaren niet echt veel veranderen op dat gebied. Mooi licht heb leds niet gemist. Vreselijke presentatie. Zwak commentaar door JS: kunnen we nou niet een ander daar neerzetten? Vond het overigens een afwisselende avond kwa stijlen en heb me verder goed vermaakt, ook wel eens anders geweest.

  14. Good-Riddance schreef:

    “Nederland scoort slecht bij de televoters omdat we nummers sturen die niemand op welke manier dan ook raakt.” (Comment Tipy2)

    Dit. Even over de structurele lage scores die Nederland steeds scoort bij de televoting:

    Feit is namelijk dat we het al voor het 4e jaar op rij niet goed doen (laag eindigen) bij de televoting. En vind je het gek… het zijn (vaak) nogal saaie, monotone liedjes waarbij het gewoon ontbreekt aan een pakkende melodie. De televoters vinden onze inzendingen gewoon niet veel aan, we moeten het telkens van de jurypunten hebben. Dat moet reden zijn tot enige herevaluatie (met hopelijk ook enig zelfinzicht…) bij de selectiecommissie, lijkt me. Nagaan wáár dit steeds aan ligt en of ze hierin niet zelf iets verkeerd doen.

    Want tja… zolang de selectiecommissie de artiesten carte blanche geeft… vrees ik geen reële, kansrijke vooruitgang. In een interview werd echter duidelijk dat ze die methode doorzetten (de artiest compléét vrij laten om zélf het liedje te mogen kiezen…) ‘want sindsdien scoren we immers beter…’ wat vaker word gezegd terwijl dat eigenlijk niet helemaal klopt, want we doen het vóóral structureel goed bij/dankzij de jury’s. Bij de televoting daarin tegen eindigen we steeds laag (voor het 4e jaar nu) dus ja… dat is juist wél reden tot een betere aanpak. Anders ook niet klagen dat we niet winnen! Want met alléén de jury’s imponeren (professionaliteit) redt je het niet. Een goed liedje, moet primaire top prioriteit worden. Tijd voor een hervormde selectiecommissie (of i.i.g een betere aanpak…) waarin (bijv) mensen (die doorgaans een hele goede kijk hebben op wat scoort qua muziek…) te zeggen krijgen wélk nummer het uiteindelijk word i.p.v de artiest die dit geheel zélf mag kiezen.

    Laat ze éérst maar aankomen met een top liedje i.p.v voordat je een artiest selecteert en al bij voorbaat carte blanche geeft, zonder enige invloed op (en zonder te weten) welk liedje de artiest zal kiezen. Eerst een echt briljant, fenomenaal goed liedje als eis hebben/zien te vinden, en dán pas de rest. Dán pas toezeggingen maken. Laat ze (bijv) een oproep doen dat artiesten (of producers) intern met liedjes kunnen aankomen, dat degene met het beste liedje automatisch word geselecteerd. Of wat dan ook, i.i.g een nieuwe selectiemethode waarbij het liedje belangrijker is.

    Ja, we scoren inderdaad beter sinds deze interne aanpak, maar dit geldt vóóral voor de jury’s, het feit dat we bij de televoting steeds laag scoren recentelijk (4x in de 6 jaar!) zegt óók iets. De liedjes maken duidelijk gewoon geen indruk. Dus jawel, er is wél reden tot een (zo niet nóg) betere aanpak. Betere liedjes! Véél beter! Niet zomaar carte blanche. Éérst met een fenomenaal liedje aankomen zetten, dan pas geselecteerd worden!

    • Good-Riddance schreef:

      Daarmee zeg ik niet dat artiesten per definitie de verkeerde keuze maken wanneer ze het liedje zélf mogen kiezen… zonder dat TCL destijds niet eigenwijs voor ‘calm after the storm’ hadden gekozen waren we nooit 2e geworden. Het kan absoluut tot succes leiden, soms heeft een individu nou eenmaal een goede smaak of juiste inschatting. Bovendien zijn andere of nieuwe selectiemethodes net zo goed geen garantie voor succes… vandaar ook enige nuance, maar over het algemeen staan de liedjes die de artiesten zélf selecteren, me vaak enorm tegen én ze scoren niet bij de televoting. Dus vooralsnog niet. Het is vaak nogal monotoon, geen pakkende melodie, niet een liedje wat tussen alles liedjes uitspringt, etc.

      En dat blijkt wel, want bij de televoting zijn onze inzendingen vaker laag geëindigd dan hoog, dus het Europese stemmende publiek vind er ook niet veel aan. Sinds de interne selecties (ofwel: sinds deze ‘carte blanche’ aanpak) zijn maar 2 inzendingen (van de 6) hoog geëindigd (TCL en Anouk) 4 inzendingen (van de 6) daarin tegen zijn laag geëindigd bij de televoting… de artiesten compléét vrij laten om het liedje zelf te kiezen, heeft al met al (qua televoting) eerder een slecht effect gehad dan goed!

      Dat we het beter doen word als argument genoemd om de selectiemethode zo te houden maar qua televoting, doen we het juist helemaal niet goed, dankzij de ‘carte blanche selectiemethode’. 4 van de 6 inzendingen zijn laag geëindigd.

  15. Rogesc schreef:

    Israel een terechte winnares, het afdoen als een kip of circus is echt te makkelijk. Het is een hedendaags nummer en wordt een hit. Voor 2019 zou een samenwerking tussen Kensington en Armin van Buuren of Mr Probz en Armin van Buuren voor de Nederlandse winst kunnen zorgen in mijn ogen. Het zou fijn zijn als er door de selectie commissie naar het volk zou worden geluisterd want het wordt tijd dat we met een televote vriendelijk nummer komen.

    • ricardo schreef:

      dit wordt geen hit maar een megaflop !!!!!!! gaat de top 40 niet halen

      • WimBoycot1970 schreef:

        Haalde het winnende lied van Portugal de top 40 wel dan?

  16. ankie1962 schreef:

    Netta van Israel was nie tmijn smaakt, maar smaken verschillen. Jammer dat Waylon zo laag staat, maar ja. Ik heb toch van de show genoten, m’n complimenten.

    • Peter & Wim1970 schreef:

      Het maakt niet uit wel land er gewonnen had, mensen moeten wat te zeiken hebben.

  17. Robert Steijl schreef:

    Werkelijk onbegrijpelijk dat een act als deze het ESC wint en dat terwijl er vorig jaar zo een mooi en prachtig nummer won. Toch wel 180 graden de andere kant op. Er waren veel betere en mooiere nummers te horen en te zien uit wederom Portugal, maar ook Duitsland, Oostenrijk, Estland en Italie. Allemaal met een mooie boodschap en de songs werden veel beter gebrach en gedragen dan deze clowneske, oppervlakkige pulp.

    • Wim1970 & Peter schreef:

      Tja, zolang zelfs de vakjury veel punten overheeft voor dit nummer, zal het niet veranderen. Vakjury zou beter moeten weten en dit soort nummers moeten negeren. Maar ben heel blij voor mijn Israëlische vrienden, die zijn uitzinnig.

  18. ricardo schreef:

    the day after snap niet waarom er een vakjury bij zit,die hebben toch oordoppen in bij vals zingen,netta deed dan wel een kip na ze zong zo vals als een kraai de slechtste winnaar ooit en kermisattracties worden door de vakjury dus ook niet afgestraft voor de kip was het one night only en maandag is iedereen deze bagger weer vergeten
    voor ons nu de slechtste winnaar ooit !!!!!!!!!!!!!!

    • riccardo schreef:

      Het wordt wel lastig een keer te winnen voor NL als mensen niet over hun eigen grenzen heen kunnen kijken.

    • Peter & Wim1970 schreef:

      Ik kan me nog wel slechtere winnaars voorstellen. Joegoslavië, alle inzendingen van Ierland (muv 1970), Rusland, Zweden 1991, Estland, Duitsland 2010.

  19. WimBoycot1970 schreef:

    Dus volgend jaar in Tel Aviv or Jeruzalem. Met of zonder Azerbeidzjan, aangezien AZ een islamitisch land is. Maar ik verwacht AZ er gewoon bij.

  20. Good-Riddance schreef:

    Wederom is de hele ‘de Oostblok/Balkan landen hebben de macht dankzij vriendjespolitiek’ onwaar gebleken. 12 van de 16 Oostblok/Balkan landen zijn laag geëindigd dit jaar. 12 van de 16! Dus gewoon 75% van alle Oostblok/Balkan landen is laag geëindigd in 2018… 75%! En vorig jaar was dat ook rond de 70% á 80%. Vriendjespolitiek brengt ze dus wel degelijk niet ver…

    En wat betreft winnaars van de afgelopen 10 jaar, daarbij zitten nu nog maar 2 Oostbloklanden (en geen 1 Balkan land) 80% van de winnaars zijn niet Oost-Europees. Toch blijven mensen maar roepen dat het een Oostblokfeestje is. Gebaseerd op subjectieve wantrouwende onderbuikgevoelens, niet op feiten.

  21. RobFinland schreef:

    Israel 2019……gezien de huidige situatie daar…….zal dit nog een hele klus worden om het Songfestival goed te beveiligen.

    • Sandert schreef:

      De Ronde van Italië ging de vorige week drie dagen door Israël (Jeruzalem, Tel Aviv en nog een aantal andere steden) en dat is zonder problemen verlopen. Het songfestival is maar op één locatie, dus ik denk dat ze het best kunnen organiseren. Het is in 1979 en 1999 ook gelukt.

  22. Nico en Sanne. schreef:

    Wim1970 says:
    13 mei 2018 om 07:29

    Nico en Sanne; wat een belachelijke reactie is dat zeg. Jij was het zeker niet eens met de winnaar en dan roep je dit soort absurde dingen.

    Nico en Sanne. says:
    13 mei 2018 om 13:58

    Ik denk dat jij kinds bent

    Dit is gewoon de realiteit als status van oorlogs land.

    Jij bent altijd tegen de deelname van Australie, ( is geen Europa.)

  23. Nico en Sanne. schreef:

    Wim1970 says:
    13 mei 2018 om 07:29

    Nico en Sanne; wat een belachelijke reactie is dat zeg. Jij was het zeker niet eens met de winnaar en dan roep je dit soort absurde dingen.
    ——————————————————————————————————————————————————————
    Nico en Sanne. says:
    13 mei 2018 om 13:58

    Ik denk dat jij kinds bent, Wim1970 !!!
    Dit is gewoon de realiteit als status van oorlogs land.

    Jij bent altijd TEGEN de deelname van Australie, ( is geen Europa.)
    Wel ik kan je ook mooi zeggen, ( Israel is ook GEEN EUROPA, ) weg daarmee.

    • Peter & Wim1970 schreef:

      Israël ligt tenminste nog in de buurt van Europa. Buiten dat is Australië op een vuile manier het songfestival binnengehaald. Het zou bij eenmalig blijven namelijk.

      • Nico en Sanne. schreef:

        Israel heeft ook geen recht van meedoen = geen Europa.
        In de buurt of niet in de buurt = geen Europa, weg ermee.
        Blijf jij nu ongeschoold of wat, stom ventje.

      • Wim1970 schreef:

        Het zit je niet lekker mijn eerdere reactie, en daarom ga je dit soort dingen zeggen. Of je bent gewoon gefrustreerd dat je favoriet niet gewonnen heeft. Laten we Rusland, Armenie, Azerbeidzjan en Georgie dan ook verbannen, die landen liggen niet volledig in Europa. Israel is tenminste nog lid van de EBU en mag het ook organiseren. Australie mag het geeneens organiseren als het wint.

  24. Kenny schreef:

    De slechtste winnaar sinds Conchita. Echt vreselijk. Cyprus vond ik ook 3 keer niks. Wel jammer dat ze allebei in de top 3 stonden. D:

    • Peter schreef:

      Conchita had tenminste nog een redelijk goed nummer a la James Bond themes. Israël is echt verschrikkelijk en we zijn weer terug bij af. Kermisattractie wint, niet het lied

      • Peter & Wim1970 schreef:

        Nee joh, Peterke, volgend jaar wint er weer een heel ander soort lied. Gothic ofzo.

      • ricardo schreef:

        misschien stuurt australie volgend jaar wel een zingende kangoeroe of ijsland een zingende ijsbeer zo kun je dus winnen met kermis het songfestival heeft na de vreselijke kip haar glans verloren

    • Wim1970 & Peter schreef:

      Ah nee joh Ricardo. Niet zo huilie huilie doen. Er won dit jaar toch ook niet zo’n slaapverwekkend nummer als Portugal vorig jaar. Nu toevallig kermis, volgend jaar weer iets serieus.

  25. RobFinland schreef:

    Weet iemand of Surie nog iets verteld heeft nadat die malloot hasr optreden verstoorde? Ben zo benieuwd hoe zij dat ervaren heeft.

    • Eddy schreef:

      Dr. A.C(activism) is een Britse ”rapper” en verdediger van het ‘vrije woord’. Een aanhanger van Jeremy Corbyn en een welbekende ‘intruder’ van Tv-programma’s. Heeft dat ook al gedaan bij ‘The Voice U.K’ en de Steven Nolan’s talkshow.

      Ik begrijp niet hoe zo’n nitwit alsnog tickets kan kopen voor een show als het songfestival (by the way, ik begrijp nog steeds niet hoe mensen überhaupt aan tickets raken, mij is ’t nog nooit gelukt).

      Je kan je toch echt wel vragen stellen over de hele security-issue bij zo’n mega evenement als het ESC?

      Mijn allergrootste respect voor Surie. Ik vond haar al een heel lief mens, sinds gisteren is ze voor mij een voorbeeld van hoe iemand op waardige wijze en onder megadruk een situatie overleeft die door zo’n 200 miljoen mensen life gevolgd wordt.
      Ze verdient alle respect en bewondering.

      Als pipo ‘de activist’ hetzelfde had gedaan tijdens Netta haar optreden, dan was hij nu in handen van de Mossad. Iets wat ik hem van harte gun.

      • MarkusRotterdam schreef:

        Kaartverkoop wordt van tevoren aangekondigd, dus dat kan het probleem niet zijn. Di weblog geeft duidelijk aan wanneer en via wie het gaat plaatsvinden. Andere tip: wordt lid van de Nederlandse OGAE, die verloten elk jaar rond december pakketten van tickets. Heb je wel alle andere shows ook (jury shows en al die shit) en kost je rond de 350-400 euro. Zal komende editie wellicht iets hoger liggen en als het goed is zit je dan wel met Nederlanders in de buurt op de tribune. Moet je wel uitgeloot worden maar je kunt je wel aanmelden.

  26. Peter schreef:

    Inmiddels heeft de eerste kandidaat voor Nederland in 2019 al gemeld

    • Maarten schreef:

      Ja maar daar mee gaan we zeker niet winnen. De finale al niet mee halen. Het is nog wel altijd een liedjes wedstrijd en denk niet dat rap hier zal scoren.

    • ricardo schreef:

      Maan of Romy Monteiro neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee pfffffffffffffff

  27. Harry schreef:

    Als je bekijkt wat voor een randdebielen jureren
    niet aan meedoen
    Het gaat hier niet om kwaliteit,maar om belachelijkheid

    • Eddy schreef:

      Hoe is ’t mogelijk dat een fakenummer, half geplaybackt, als dat van Zweden zoveel punten van ”vak”juries krijgt?
      Blijkbaar heeft de gemiddelde Europeaan en Australiër een betere en juistere muzikale smaak als die juryleden?
      Hoeveel geld gooit Zweden d’er tegenaan om dit ”resultaat” te bereiken??

      • BenJust schreef:

        Gooide Nederland er maar eens geld tegenaan dat werd het misschien nog eens wat!

        Het is dat de vakjury’s Nederland al een paar jaar naar de finale loodsen anders hadden we nog steeds in de halve finales gestrand of had je nog niet zo ver gekeken?

        Zweden stond gewoon als een huis en zag er strak uit en terecht dat de vakjury’s hiervoor veel punten over hadden.
        Het is niet zo dat 1 vakjury Zweden zag zitten he, er waren 43 vakjury’s.

  28. Arie schreef:

    Ik probeer al twee keer een reactie te plaatsen, maar ik vraag me af waarom die niet doorkomt…

  29. Richard schreef:

    Beetje slecht verliezer is Waylon wel. Inderdaad is het Eurovisie Songfestival sinds de jaren 70 meer en meer een ‘circus’ geworden. Jammer dat hij er zelf dan wel een circus van gemaakt heeft met een dans die maar steeds uitgelegd moest worden en dus blijkbaar niet voor zichzelf sprak. Maar om dan ze zeggen dat hij hoger had moeten eindigen? Het lag blijkbaar toch aan het lied dat zowel het grote publiek als vakjury niet aansprak. Hij heeft geprobeerd en het is niet gelukt. Iets wat hij ook zei bij DWDD (het kan top of flop worden).
    Dit doet ook niets af aan het feit dat hij Outlaw in ‘em gewoon goed neergezet heeft. Vocaal was hij gewoon super en een performer pur sang is het die de camera’s goed weet te pakken. Met een ander lied ooit nog eens proberen?

    • Peter & Wim1970 schreef:

      Als ie het een circus vindt, moet ie niet meer meedoen. Zo simpel.

    • Eddy schreef:

      Het is wel al de tweede keer dat hij zich ‘optrekt’ aan dat hele circusgebeuren.
      Of was het tijdens zijn eerste deelname een hoogstaand cultureel evenement?
      Tja, toen won een man met de naam Conchita Wurst! Een travestiet in een Shirley Bassey ‘frock’ met pruik en baard!
      Hoe hopeloos is die man (ik bedoel Waylon en niet Wurst, alhoewel die laatste het ook niet bepaald goed doet … Van Conchita Wurst naar Conchita naar Tom naar mediaverslaafde die zijn HIV ”openbaart” om toch maar in de ‘boekskes’ te komen)

  30. Ron schreef:

    De vraag is nu wie o wie gaat er volgend jaar naar het circus???

    • Peter & Wim1970 schreef:

      Kovacs, Within Temptation, Dotan. Keuze genoeg. Misschien Boef? 😛

    • Arie schreef:

      Dries Roelvink heeft zich al aangemeld 😊 Ik mag toch hopen dat de selectiecommissie dat lachend naast zich neerlegt.
      We moeten op zoek naar onze eigen “Netta”, dwz een eigenzinnige artiest, die met gevoel voor wat er op dit moment leeft op muzikaal gebied de uitdaging aangaat om iets te maken dat zowel bij de jury’s aanslaat als bij de televoters. En dat zonder dat hij (of zij) het gevoel heeft dat hij zijn ziel aan de duivel moet verkopen. En bij voorkeur zoekt die commissie dan in een andere muzikale vijver dan die van country/singer songwriter. Want daar is nu wel even genoeg in gevist. En dan mag de AvroTros wel iets meer de teugels in handen nemen. Je kunt ook respectvol met een artiest omgaan, zonder ze een volledige vrijbrief te geven.

  31. jan schreef:

    sieneke

  32. Jack schreef:

    Zoals ik vanaf het begin al aangaf; het werd niks.
    Hopelijk gaan ze nu eens luisteren, en brengen ze nu eindelijk eens een NIET schreeuwerig nummer/artiest(te) !
    We waren naar mijn mening al een aardig stukje op weg met Douwe bob, Common Linnets en Og3ne.
    Mijn idee/raad: Hou het eens rustig en helder (a capella misschien) en zorg voor een nummer dat gelijk pakt/aanspreekt.
    Had het al eens vaker aangekaart, Julia Zahra met > Just an Illusion is een prachtig voorbeeld hiervoor.
    En zou naar mijn menig hoge ogen kunnen scoren .

    Dit hele song circus wordt een grote poppenkast, met al die show en aandacht vragende acts.
    Zorg voor een rustpunt dat pakt, helder is en bovenal ook duidelijk is te verstaan en herkenbaar is voor iedereen.

    • Ram schreef:

      A capella is achterhaald, Douwe Bob en Og3ne was ook geen succes ..

      • Sandertje schreef:

        Hahaha geen succes. Je blaast duidelijk te hoog van de toren. De finale halen is gewoon goed. Misschien willen we wel te veel hier.

        Om te winnen heb je buiten een goede song en act ook een beetje geluk nodig.

        Je kunt de laatste paar jaren echt wel een succes noemen, behalve dan het jaar met Trijntje

  33. Thomas schreef:

    Zoals ik al dacht: in de halve finale alleen op basis van de jurypunten door gegaan. Bij televoting 12e geworden, achter Rusland wat ik echt ONBEGRIJPELIJK vind. Helaas werd de act met de dansers niet begrepen, wat ik best goed kan begrijpen. Als Waylon het bij een traditionele bandsetting had gehouden, had men dit wel begrepen. Maar ik respecteer en sta achter Waylon’s keuze om iets anders te doen. Gegokt en verloren zeg maar!

    Wie moet er volgend jaar gaan dan? Ik hoop altijd nog dat Kensington een keer gaat, die hebben ook al wat bekendheid in Zwitserland, Tsjechie, Duitsland, Polen en het is gewoon de beste band die we nu hebben. Verder zou ik Chef’Special met een reggaetonnummer als Amigo heel leuk vinden en dat zou het heel goed kunnen doen bij televoting. Of misschien moeten we eindelijk een keer iets sturen waar Nederlandse muziek om bekend staat: een goede dance act geproduceerd door Armin van Buren en gezongen door een fantastische zangeres als Sharon den Adel.

  34. RobFinland schreef:

    Waylon wil in 2022 weer meedoen .

    • Esmee schreef:

      Dat mag, maar dan wil ik het liedje uitkiezen.:-). En de uitvoering. En zijn kleding.

      • gj schreef:

        Ik heb het idee dat Nederlanders dit jaar ironisch genoeg een betere keuze hadden gemaakt in een nationale finale.

  35. Ronald schreef:

    Mijn oprechte eerste voorkeur blijft Dotan voor 2019 namens Nederland. Dit avontuur kan als een schone lei worden aangepakt! Dotan heeft een unieke sound dat zeker in heel veel landen punten zal gaan werven!!

    • Peter & Wim1970 schreef:

      Dotan is volgens mij Israëliër, lijkt me een prima keuze. Boef is moslim, en moslims hebben niks te zoek in Israël.

  36. Lilly schreef:

    Ik hoop voor volgend jaar dat we GEEN country sturen! Wil wel eens wat anders volgend jaar..

  37. jan schreef:

    leuke jongens groep

  38. RobFinland schreef:

    MAAN!

  39. Robert schreef:

    Martin Garrix.. Hoog inzetten..! Of anders Haevn, mysterieuze band.. FF geen country pleazzze

  40. Wim1970 & Peter schreef:

    Dries Rioolvink, dat meen je toch niet? :-O

  41. Kenny schreef:

    Mijn voorkeur: Sharon den Adel, Kensington. Ik ben zelf niet geïnteresseerd in een rapper of een DJ.

  42. Wim1970 & Peter schreef:

    UK afgelopen 4 jaar 3x op de 24ste plaats geëindigd, dat ze nog zin hebben om mee te doen, die Engelsen.

    • Wim1970 & Peter schreef:

      Geldt ook voor Spanje trouwens, de afgelopen 6 jaar 5 keer bij de laatste 5. Tja, je moet er dan nog maar zin in hebben om nog mee te doen.

      • Good-Riddance schreef:

        Toont maar weer aan dat tot ‘de big 5’ behoren helemaal niet per se voordelig hoeft te zijn. Zo goed scoren ze niet. In tegendeel. (Bovendien missen zij de spanning van de finale! Het juichen als je door bent.)

      • Wim1970 & Peter schreef:

        Toevallig Duitsland en Italie dit jaar wel, maar dat is meer uitzondering dan regel dat Duitsland het goed doet.

  43. jos schreef:

    lady’s of soul

  44. ~ René ~ schreef:

    Shoarma en Berggeit?

    • Wim1970 & Peter schreef:

      Haha 🙂 Shirma werkt niet, want er heeft dit jaar al een dikke zangeres gewonnen 😉

      • Marco schreef:

        beetje domme foute opmerking !

      • riccardo schreef:

        Ik laat me graag verrassen en zie het tegen die tijd wel. Mogelijkheden zat… als ze willen.

      • Wim1970 & Peter schreef:

        Ik ga voor Roel van Velzen volgend jaar, dwerggroei is nog nooit voorbij gekomen.

  45. Wim1970 & Peter schreef:

    San Marino doet volgend jaar weer mee :-O

    • Good-Riddance schreef:

      Vorig jaar riep de delegatieleider nog ‘dat er geen plek is in het Songfestival voor zo’n microstaat’ (dat ze geen kans maken, kortom) wat is dat toch met die delegaties en artiesten die externe factoren als schuldige aanwijzen na een teleurstellend resultaat i.p.v na te gaan of het misschien niet ligt aan de inzending zelf? Ik snap wel dat het teleurstellend is als je structureel laag scoort, maar wat doen ze vervolgens? Nota bene degene die de meeste potentie had om een goed resultaat te kunnen neerzetten (Sara) niet selecteren. En dan achteraf verbaasd zijn?

      Landen die al jarenlang slecht scoren gun je een goed resultaat toe, maar slechte liedjes verdienen het niet om door te gaan! Dus terecht. Hetzelfde met onze inzendingen, relatief saaie liedjes selecteren maar dan wel verbaasd zijn dat we het slecht doen bij de televoters.

  46. riccardo schreef:

    Cheff’s Special heeft leuke hits. Twijfel bij een bandje.

  47. Nordman schreef:

    Dat jullie nu al met volgend jaar bezig zijn. Moet nog steeds bijtanken na die 2 intensieve weken. Ik word oud. Anyway, laat ze voor de verandering eens afwachten tot september. Alles wat vanaf 1 september wordt gereleased mag naar het songfestival. Maar dat zal agenda technisch voor de artiest wel niet handig zijn?

  48. Wim1970 & Peter schreef:

    Gastland laatste geworden, was in 2015 ook zo, maar dan puntloos.

    • Timo schreef:

      Heel erg onterecht! Die Portugese meiden waren zeker niet de slechtste van de avond!!

      • Wim1970 & Peter schreef:

        Nee, vond het echt een goed lied. Geen top 10, maar in ieder geval niet onderaan.

  49. Jve schreef:

    Valt me mee dat er nog geen statement vanuit Rusland is gekomen dat ze niet meer meedoen ofzo..want natuurlijk “zeer onterecht” dat ze niet in finale zijn gekomen 😉

    • Wim1970 & Peter schreef:

      Ja, verbaast mij ook eigenlijk. Valt mij dat ze het niet op een hetze tegen Rusland hebben gegooid, maar dat an altijd nog natuurlijk.

  50. Nico en Sanne. schreef:

    ISRAEL IS NU IN OORLOG MET ALLE BUURLANDEN. kijk op tv nu.

    GEEN SONGFESTIVAL VOLGEND JAAR IN ISRAEL. maar goed ook.

    Laat alles volgend jaar maar naar Cyprus gaan, Nicosia. En nog een mooi land erbij.

    • Wim1970 & Peter schreef:

      Hoezo niet? Er zijn nog meer plekken in Israel, Tel Aviv bijv.